Arvoisa
Kalevan kansa.
Kun
esitykseni nimi on Kalevalainen äitimme, ajattelin kertoa teille miten Kalevala
esilletuo ilmennyttä ja meille vielä ilmenemätöntä maa- eli luontoäitiämme,
niin ulkoista kuin sisäistäkin.
Kalevalahan
maalaa elävän kuvan äiti maan ja isä ilman eli maa’ilman valtavasta
luomistapahtumasta. Luomistapahtumasta, joka meissä ihmisissä vastaavuutena
jatkuu ja kehittyy.
Raamatussahan
miehinen Jumala loi maailman. Kun taas Kalevalassa luojajumala kuvataan
synnyttävänä äitinä. Vertauskuva tulee siten ihmistä lähemmäksi.
Luontoäiti
ikävystyi aikojansa, ouostui elämätänsä, aina yksin, eli ykseydessä ollessansa,
impenä eläessänsä, ilman pitkillä pihoilla, avaroilla autioilla.
Jotta
ilmennystä muotoihin voisi tapahtua pitää tajunnan suhtautua aineen atomeihin
tietyllä tavalla ja saada siten syntymään liikettä, joka sitten ilmenee
muotoina.
Elämä
ilmetessään alkaakin sykkimään kahden polariteetin välillä, eli astuu
dualismiin, eli ilmennyksen maailmaan.
Jop on
astuiksen alemma, laskeusi lainehille. Raamatunkin Jumala liikkui vetten
päällä.
Tuli suuri
tuulenpuuska, iästä vihainen ilma, joka saattoi sitten Ilman-immen raskaaksi,
eli ominaispainoltaan raskaammaksi, eli matalampaan, karkeampaan
värähdystasoon.
Tässä on
hyvin kuvattu liikkeen ja dualismin polariteettien: kuten henki-aine,
viha-rakkaus suhdetta.
Muotoon
pukeutuminen on yhtä kuin rajoitukseen astuminen, mikä aiheuttaa kärsimyksen.
Kantoi
kohtua kovoa, vatsantäyttä vaikeata, tuskissa tulisen synnyn, vatsanvaivoissa
kovissa. "Parempi olisi ollut ilman impenä eleä, kuin on nyt tätä nykyä
vierähellä veen emona: vilu tääll' on ollakseni, vaiva värjätelläkseni.
Avaruudessa
273 asteen pakkasessa saattaa tosin vilustua.
Elämä ja
etenkin maapallon elämä on monasti tuskallisten ponnistusten koulua. Suuri
elämä hyvyyttään tarjoaa meille vilussa värjöttäville monenlaisia porkkanoita
saadakseen liikettä aikaan ja tämän aasin pysymään liikkeessä eli kehityksen
pyörässä.
Ja ehkäpä
suurin porkkana meille ihmisille on kahden sukupuolen välinen polaarinen
jännite. Se saa yleensä aikaan suurimmat kärsimykset, mutta myös suurimmat ilon
ja onnen kokemukset tässä persoonallisessa elämässä.
Kalevala
tietää tämän, mutta se tuo myös tiedon kuinka kaikesta vapaudutaan, sillä se on
myös kokonaisvaltainen kuvaus ihmisen henkisestä kehitystiestä.
Ja niin
kuin monasti olen sanonut se on koko’naisvaltainen kuvaus, sillä Kalevala
arvostaa ja kunnioittaa erityisesti naista ja etenkin naista äitinä, ja asettaa
naisen äitinä myös huomattavimpiin asemiin kasvattajana, niin kuin perheissä
yleensäkin äiti on se joka ainakin toistaiseksi on lasten kasvatuksesta eniten
joutunut huolehtimaan.
Joten
siinäkin suhteessa voidaan perustellusti sanoa Kalevalaa matriarkaaliseksi.
Pohjanakka,
jonka ihanaa puhtaan valkeaa tytärtä Kalevalan uroot tavoittelevat, pistää nämä
pojat puhdistautumaan ja nöyrtymään ennen kuin on mitään toivoa tyttärestä.
Ja tyttäressä polvi vain paranee, sillä hän
pistää itse Väinämöisenkin kuvainnollisesti polvilleen eteensä.
Sukupuolten
välistä vetovoimaa on kautta aikain käytetty myös vallankäytön välineenä.
Mutta kun
tarkastelemme henkiseltä kannalta Kalevalan kertomuksia ymmärrämme, ettei siitä
missään tapauksessa niissä ole kysymys. Vaan kaikki on vertauskuvaa ihmisessä
itsessään tapahtuvista prosesseista.
Onhan se
jopa imartelevaa ja lohduttavaa tietää, että tämä ihana tytär vain kaihoten
odottaa koska minä ”sohvaperuna” uljaana prinssinä saavun hänet noutamaan ja
perimään kokonaisen uuden valtakunnan.
Tällaisista
miesten aatoksistahan saattaisi vaimoväki jo tulla mustasukkaisiksi elleivät
itse mitään taivaallisesta ylkästään tietäisi.
Ihminen on
menneisyytensä tulos. Ja me tulemme siksi, mitä eniten ajattelemme, sillä
ajattelu on luovaa tekoa ja toimintaa.
Suomalaiset
ovat vanhaa tietäjäkansaa. Siksi tietoa on meillä aina arvostettu.
Mutta se
ei tarkoita, että olisimme arvostaneet äly eli Joukahaistietoa, vaan sitä
tietoa mikä on aina myös taitamista.
Kalevala
hienolla tavalla osoittaa, että meillä on ollut aina myös tietäjiä, jotka ovat
päässeet jumalaisen tiedon yhteyteen ja ehkäpä siksi miehen ja naisen
yhdenvertaisuutta on aina arvostettu.
Olemmehan
siinä suhteessa tällä hetkelläkin maailmassa valistunein kansa, monilla
mittareilla mitattuna.
Kalevalahan
opettaa, että vasta kun mies ja nainen eli äly ja tunne ihmisessä löytävät
toisensa tasavertaisina, kummankaan alistamatta toistaan voi ristiriita tältä
ristiltä poistua ja Vaakalintu Valkeinen eli pyhä henki ihmiseen laskeutua.
Kuitenkin
niin, kuten
Kalevala opettaa on
molemmilla sukupuolilla omat tehtävänsä niin ulkoisessa kuin sisäisessäkin
ihmisessä.
Kuten jo
mainitsin, niin etenkin naista äitinä Kalevala arvostaa, että sana äiti eri
muodoissaan kuten: emo, emäntä, vaimo, eukko esiintyy huomattavasti useimmin
kuin isä, isäntä, taatto, ukko. Nimittäin äitinä 529 kertaa ja isänä vain 144
kertaa.
Nainenkin
vielä esiintyy miestä useammin, ellei oteta heitä niminä huomioon; nimittäin
706 naisena ja 493 miehenä.
Mutta
sitten jos katsotaan Kalevalan sankareita ja sankarnaisii nimien perusteella
niin miehet voittavat ylivoimaisesti.
Väinämöinen
esiintyy 332 kertaa Lemminkäinen 198 kertaa Ilmarinen 165 kertaa Kullervo 15
kertaa. Ja mikä sitten hämmästyttävää: Aino nimi vain 3 kertaa, Kyllikki 16
kertaa ja Marjatta 14 kertaa Louhikin jo 30 kertaa.
Huomattavimpia
miehiä näin ollen niminä 710 kertaa ja naisia vain 63 kertaa.
Miehet
ovat siis nimettyinä eli määrättyinä ominaisuuksina näyttämöllä enemmän kuin
naiset.
Eli tämä
tarkoittanee, että jokapäiväisessä elämässä me käytämme ja kouluutamme enemmän
miehistä älyä ja ajatusta kuin naisellista tunteilua.
Ja tulee
mieleen erään miesvapaamuurarin vastaus kun naiset häneltä kysyivät, että
miksei he huoli naisia joukkoonsa.
Hän
vastasi, että naiset ovat jo sen verran kehittyneempiä, etteivät tarvitse enää
sitä kasvatuslaitosta mitä vapaamuurarius on.
Ehkäpä
samasta syystä Kalevalassakin kasvatettavat ja koulutettavat ovat miehiä. Mikä
tarkoittaa vastaavuutena ihmisessä, että tajunta ja ajatukset jotka syntyvät ja
kehittyvät älyn käyttämisen ja vaivaamisen kautta ovat tärkein kehittämisen
puoli johon pitää saada jumalaista järkeä heräämään.
Naiseen
eli tunteeseen meissä
jumalainen
intuitio Pohjanneitona on jo jotenkin läheisemmässä kosketuksessa eli
omanatuntona vaikuttamassa.
Kalevala
tuo monella tavoin julki sen mikä ihmisessä
jo on ehkä lähimpänä Jumalaista ilmennystä, nimittäin äidinrakkauden.
Maaäiti,
eli tämä fyysinen ruumis on myös vanhin ja viisain olemuspuolistamme.
Sehän se
Kalevalassakin koittaa saada Ainoa eli jo jalostunutta tunnepuoltamme
vihkiytymään vanhan viisauden eli Väinämöisen kanssa:
Emo kahta
kämmentänsä, hykersi molempiansa, sanan virkkoi, noin nimesi: ”Elä itke,
tyttäreni. Tuota toivoin tuon ikäni, puhki polveni halasin, sukuhuni suurta
miestä, rotuhuni rohkeata, vävykseni Väinämöistä, laulajata langokseni.
Eli
olisihan se ruumiillemme jo suuri helpotus jos jumalainen puolemme
tätä temppeliämme pääsisi hallitsemaan.
Ja kun
Aino ei jumalaista viisautta eli teosofiaa huolinut, vaan hukuttautui
mieluimmin alemman tunneluontonsa viehättäviin syövereihin, niin emo tuosta
itkemähän, kyynelvierus vieremähän. Sai siitä sanelemahan, vaivainen
valittamahan:
”Elkätte,
emot poloiset, sinä ilmoisna ikänä tuuitelko tyttäriä, lapsianne liekutelko
vastoin mieltä miehelähän, niin kuin mie emo poloinen, tuuittelin tyttöjäni,
kasvatin kanasiani".
Eli
kaikella on aikansa. Ketään ei pidä houkutella ennen aikojaan
totuudenetsijäksi. Siitä ei yleensä mitään hyvää seuraa.
Viisas
vanhaVäinämöinenkin
huokaa,
epäonnistuttuaan Ainon kosinnassa, ettei tiedä kuin ola, kui eleä.
"Oisiko
emo elossa, vanhenmpani valvehella, sepä saattaisi sano, miten pystössä pysyä,
murehisin murtumatta, huolihin katoamatta, näissä päivissä pahoissa, ape'issa
miel'aloissa!"
Vielä
haudankin takaa Väinämöisen äiti huolehtii pojastaan.
"Emo
hauasta havasi, alta aallon vastaeli:"Viel' onpi emo elossa, vanhempasi
valvehella: Mene Pohjan tyttärihin! Siell' on tyttäret somemmat,
neiet kahta kaunihimmat: "Sieltä naios,
poikaseni, paras Pohjan tyttäristä, jok' on sievä silmiltänsä, kaunis
katsannoisiltansa, aina joutuisa jalalta sekä liukas liikunnolta!"
Kuitenkin
Lemminkäisen äiti, tuntien poikansa, varoitti häntä Pohjolaan menemästä,
Pohjanneitoa tavoittelemasta.
Äiti tunsi
poikansa yltiöpäisyyden ja tiesi mitä siitä seuraa jos yrittää ampua maaliin
osaamatta.
Mutta kun
poika ei totellut tuota niin:
"Emo
neuvoi poikoansa, vanhin lastansa varoitti oven suusta, orren alta, kattilan
katasijoilta: "Poikueni, ainueni, lapseni, vakauteni! Jos sa jou'ut
juominkihin, tapahut mihin tahansa, juopa puoli tuoppiasi, keskimaihin
maljasesi; anna toisen toinen puoli, pahemman pahempi puoli: mato maljassa
venyvi, toukka tuopin pohjukassa."
"Vielä
neuvoi poikoansa, varsin lastansa vakusti perimäisen pellon päästä, veräjältä
viimeiseltä: "Jos sa jou'ut juominkihin, tapahut mihin tahansa, istu
puolella sijoa, astu puoliaskelella, anna toisen toinen puoli, pahemman pahempi
puoli, niin sinusta mies tulevi, uros selvä selkiävi läpi käymähän keräjät,
jutut julki polkemahan urohoisessa väessä, miehisessä joukkiossa."
Luontoäitimme
ilmentää sitä elämän viisautta mitä elämä elämältä olemme kokemusten kautta
oppineet, mutta mitä tämä tämänhetkinen persoonallisuus ei vielä täysin ole
omaksunut. Sen pitää monta kertaa vielä törmäillä, ennen kuin viisastumme ja
sen kautta opitut asiat myös jo taidamme.
Kun poika
retkiltänsä sitten palaa ei lapsuuden koti, jossa koimme tuhlaajapojan tavoin
vain rakkautta ole entisensä. Lemminkäisen koti on poltettu, vain tutut
maisemat ovat paikallaan:
Virkkoi
lieto Lemminkäinen, sanoi kaunis Kaukomieli: "Tuoss' on lehto, jossa
liikuin, kivet tuossa, joilla kiikuin, tuossa nurmet nukkeroimat, pientarehet
piehtaroimat. Mikä vei tutut tupani, kuka kaunihit katokset? Tupa on poltettu
poroksi, tuuli tuhkat korjannunna!"
Loihe
siitä itkemähän; itki päivän, itki toisen. Ei hän itkenyt tupoa eikä aittoa
halannut: itki tuttua tuvassa, aitallista armastansa.
"Linnun
lentävän näkevi, kokkolinnun
liitelevän.
Etkö saattaisi sanoa, miss' on entinen emoni, missä kaunis kantajani, ihana
imettäjäni?"
Lemminkäisellä
oli tuuria: emo löytyi vielä metsäpirtistä, ehkäpä siksi, että Lemminkäinen oli
jo tarpeeksi tunnontuskia kokenut koska totesi: ”Itkin pois ihanat silmät,
kasvon kaunihin kaotin”.
Niin kauan
kai tulevaisuus on meiltä salattu kunnes opimme jo etukäteen ottamaan kaikkien
tekojemme seuraukset huomioon.
Lemminkäiselle,
jonka Märkähattu karjanpaimen sitten ampui tuonelan jokehen,
tuli ensimmäiseksi taas äiti mieleen.
"Oi
emoni, kantajani, vaivan nähnyt vaalijani! Tietäisitkö, tuntisitko, miss' on
poikasi poloinen, tokipa rientäen tulisit, avukseni ennättäisit; päästäisit
pojan poloisen tältä tieltä kuolemasta, nuorena nukahtamasta, verevänä
vieremästä."
Ja kun
äiti saa tietää poikaansa kohdanneesta onnettomuudesta, tuntuu että hän sai
sellaiset voimat, että vaikka hevosen nostaisi poikansa ruumiin päältä:
Siitä äiti
Lemminkäisen itse itkulle hyräytyi. Kourin helmansa kokosi, käsivarsin
vaattehensa.
Pian
juoksi matkan pitkän, sekä juoksi jotta joutui: mäet mätkyi mennessänsä, norot
nousi, vaarat vaipui, ylähäiset maat aleni, alahaiset maat yleni.
Emo etsi
eksynyttä, kaonnutta kaipoavi. Juoksi suuret suot sutena, kulki korvet
kontiona, ve'et saukkona samosi, maat käveli mauriaisna, neuliaisna niemen
reunat, jäniksenä järven rannat.
Kivet
syrjähän sytäsi, kannot käänti kallellehen, risut siirti tien sivuhun, haot
potki portahiksi.
Voiko
paremmin enää kuvata äidin hätää ja apuun rientämistä.
Löydettyään
poikansa tuonelan joesta alas koskia kohisemasta kertomus muuttuukin
jälleensyntymisepilogiksi, jossa kuvataan kuinka luontoäitimme kuolemanrajan
takaakin vielä herättää meidät uuteen jälleensyntymään. Kuitenkin pikkaista
parempana, entistä ehompana.
Äidillinen
viisaus ja kokemus ilmenee Kalevalassa myös, kun tytärtä miehelään opastetaan:
"Kysyvät
kylän miniät tahi muut kyläiset naiset: ”Antoiko anoppi voita kuin ennen emo
kotona?' Ellös konsana sanoko: 'Ei anna anoppi voita. 'Sano aina annettavan,
kapustalla kannettavan, jos kerran kesässä saanet, senki toisentalvellista!
Emo
opettaa myös huolellisuutta ja täsmällisyyttä tehtävien tekemisessä.
Ja kun
muistamme, että ne kerrotaan vertauskuvallisesti, jokapäiväisen elämän eteen
tuomina tapahtumina, ovat ne helposti ymmärrettäviäkin.
"Kun
saat pöytien pesohon viikon päästä viimeistäki, pese pöyät, laiat muista,
jalkoja elä unoha!
Tällainen
opetushan menee helposti lukiessa huomaamatta, ellei niitä syvennytä
ajattelemaan.
Ja
ajatelkaa nyt seuraavaa Kalevalan opetusta joka yleensä ymmärretään vain
ulkonaisesti.
Olemmehan
monasti kuulleet opetettavan, että hylätkää kaikki auktoriteetit ja ajatelkaa
itse. Mutta eivätkö meidän auktoriteettimme eli kasvattajamme ja opettajamme
ole meidän
henkisiä vanhempiamme,
joilta saamme eväät, jotta itse oppisimme ajattelemaan syviä totuuksia.
Kalevala kehoittaakin:
"Kuules
vielä, kuin sanelen, kerran toisen kertoelen! Kun menet talosta tästä, tulet
toisehen talohon, emoa elä unoha, masentele maammoasi!
Emopa
sinun elätti, imetti ihanat rinnat ihanasta itsestänsä, valkeasta varrestansa;
monet yöt unetta vietti, monet atriat unohti tuuitellessa sinua, vaaliessa
pienoistansa."
"Ken
emon unohtanevi, maammonsa masentanevi, elköhön Manalle menkö, hyvän tunnon
Tuonelahan"!
Manalassa
on makso tuhma, kova kosto Tuonelassa emonsa unohtajalle, maammonsa
masentajalle. Tuonen tyttäret toruvat, Manan neiet riitelevät: Kuinka sie emon
unohit, oman maammosi masensit?
Kehoittaahan
raamattukin kunnioittamaan isää ja äitiä, että menestyisimme elämässä.
Keitä ovat
totuudenetsijän henkiset isät ja äidit? Kunnioittakaamme siis heitä jotta emme
aiheuta itse estettä heidän viisautensa omaksumiselle.
Ei kukaan
suurista opettajista kehoita auktoriteettejä hylkäämään, sillä he tietävät,
että tällainen opetus, joka on kyllä määrätyssä vaiheessa mahdollinen, johtaa
totuutta etsivät ihmiset vain harhaan.
Imekää
ensin kaikki auktoriteetit tyhjiin, sitten teillä on vasta
persoonallisuudessannekin työkalut ja
mahdollisuudet ajatella syviä totuuksia, joita mahdollisesti olette jo
kokeneetkin, mutta ette päivätajunnassanne vielä täysin ymmärtäneet.
En jatka
pitempään näitä Kalevalan lukuja, sillä nämäkin otokset jo osoittavat, että
Kalevala on arvostanut erityisesti äitiämme, niin ulkoista, sisäistä kuin
henkistäkin.
Jos sitten
ajattelemme tätä sisäistä äitiämme, mikä se on ja miten se meissä
vaikuttaa?
Mehän
jokainen kerran tulemme mystisellä tavalla äideiksi sekä pyhästä hengestä
raskaiksi ja synnytämme neitseellisesti Jumalan Pojan itsessämme.
Kalevalakin
alkaa ja loppuu neitseelliseen synnytykseen.
Eli tämän
neitsyen ja pojan tulee siis jo olla meissä, vaikka heidän aikansa ei ole vielä
tullutkaan.
Ehkäpä
tämän mahdollistavaa ja toteuttavaa olemuspuoltamme voitaisiin kutsua
henkisieluksi meissä.
Tämän
neitomme raskausajan pituus on vielä määrittämätön, mutta raskaus etenee
jokaisessa meissä vääjäämättömästi.
Raskaus
etenee sitä mukaa, kun opimme elämässämme näkemään kaikessa mahdollisessa
ilmennyksessä sen tarkoituksenmukaisuutta.
Opimme
ymmärtämään elämän suunnatonta kauneutta, hyvyyttä ja oman elämämme
tarkoitusta.
Opimme
luopumaan kaikesta siitä mikä on kuoleman alaista, eikä siten uutta elämää eli
sikiötämme rakentavaa.
Emme näe
enää missään pahaa, vaan ymmärtämättömyyttä. Ja koska olemme itse pahassa
olleet mestareita osaamme suhtautua siihen jo tuomitsematta sitä ja sen myötä
silloin myös itseämme.
Tuomionhengen
tilalle herää ymmärtämys kaiken välttämättömyyteen niin kauan kun sillä on
opettava vaikutus meihin ja ympäristöömme.
Eli
ymmärrämme, että niin sanottu paha näyttäytyy meille niin kauan maailmassa kun
me sitä tarvitsemme.
Kun
ymmärrämme pahan tarkoituksen näemme silloin selkeämmin mitä tulee tehdä, jotta
itse ja kanssaihmisemme ymmärtäisimme luopua kaikesta siitä, mikä on kuoleman
alaista ja siten raskautemme etenemisen hidastaja.
Kyllähän
vastuulliset äiditkin odotusaikana luopuvat siitä mikä voisi sikiötä
vaurioittaa.
Tämä
sielullinen kauneus, eli henkisielu, joka Kalevalan Joukahaisessa Aino-sieluna
kuvataan, saa Marjatassa lopullisen täyttymyksensä, ja kuvataan siksi
äärimmäisyyksiin asti menevänä puhtautena.
Marjattahan
sitten vaatimattomana paimentyttönä neitseellisesti synnyttää Jumalan Pojan
itsessään, kuin malliksi nykyajan oppineille teologeille ja jumaluusoppineille,
kuin myös teosofeille
jotka ehkä
luulemme ihmisinä kehittyneemme muinaisia esi-isiämme tiedossa pitemmälle.
Kalevala
ylevällä tavalla maalaa eteemme mallit miten meidänkin tulisi elää, jotta
toteuttaisimme oman tarkoituksemme.
Se on
siksi meille kuin äitinä joka haluaisi lastensa ottavan hänen neuvoistaan
vaarin, ja siten välttyä maailman kovakouraiselta opetukselta.
Kun
katselin ketkä Kalevalassa eniten eettisiä ohjeita antavat, niin kyllä niitä
tuli yli 90 prosenttisesti äideiltä.
Miehet
enemmänkin ovat Kalevalassa toimivia, kivikkoista kantapääkoulua käyviä
sankareita, jotka monasti tuulimyllyjä vastaan taistelevat.
Äideissä
on siis kansakuntammekin eettinen tulevaisuus. On siksi jo aika, että tämä
nainen raskaana olevana äitinä meissä jokaisessa pääsisi ohjaamaan elämäämme
kuin myös kansakunnan elämää, niin kuin Pekka Ervast aikoinaan jo toivoi.
Siinä
olisi pelastuksemme kaikista turhista kärsimyksistä joita miehinen älymme on
itsellemme ja koko kansakunnalle aikaansaanut.
Elämän ja
elävän arvostus ja suojeleminen onkin jo yhteiskunnassamme heräämässä
arvostukseen, vaikka se tapahtuukin hitaasti, jottei herätetä liiaksi
vastavoimia.
Ja kun
opimme ymmärtämään yksinkertaisten eettisten elämänohjeiden todellisen
vaikutuksen hyvinvointiimme, voimme tulla Euroopankin omaksitunnoksi joksi
Suomea on ennustettu ja joka jo monilla mittareilla on todennettu tapahtuvaksi.
Ehkäpä
suurin vaikutus kaikkien hyvinvointiin olisi pikkuhiljaa tapahtuva
omistamisoikeudesta luopuminen, niin sen myötä kierrätys saisi vauhtia ja
kaikilla olisi riittävästi kaikkea tarvitsemaansa.
Ei sen
ensin tarvitse kuin ajatuksissa ja sydämessä tapahtua, niin sillä on jo suuri
vaikutus meidän elämäämme.
Tämänhän
pitäisi kaikkien todellisten totuudenetsijöiden jo omata, sillä omistamisoikeus
perustuu itsekkyyteen ja siten sitoo meitä totuudenetsijöitäkin tähän mammonan
pakkopaitaan tehokkaasti.
Kun
ihminen luopuu sydämessään omistamisesta voidaan hänelle uskoa suuriakin
omaisuuksia hoidettavaksi, niin henkisiä kuin aineellisiakin.
Ja mitä
enemmän henkiset tavoitteet ihmistä ohjaavat, sitä enemmän suuri elämä voi
häntä käyttää ihmiskunnan henkiseen kasvattamisen, niin näkyvässä kuin
näkymättömässäkin maailmassa.
Nämä ovat
tietysti kaikille meille tuttuja asioita, vai ovatko, jos kerran tietäminen on
taitamista.
Kyllä
meidän pitää niitä vielä paljon ajatuksissamme pyöritellä ennen kuin sana tulee
lihaksi ja ymmärrämme ehkä syvemmin mistä noissa Kalevalankin opetuksissa on
perimmältään kysymys.
Nämä
kaikki esitetyt ajatukset liittyvät jotenkin Kalevalaamme ja siellä kuvattuun
Sammon taontaan, jota kirjo- ja taivaankantta me päivittäin taomme eettisyyteen
suuntautuvalla elämänymmärryksellämme.
Sampo on
se ikuisista pysyvistä arvoista muodostuva ikuinen eli aikakautinen
käyttövälineemme jota me elämä elämältä ylevillä elämänihanteillamme taomme.
Se on sitä
taivaankannen kolkuttamista jotta meidän tajuntamme avattaisiin ylhäältä
tulevalle jumalaisen järjen valolle.
Kokemuspohjainen
talonpoikainen järki on se Kalevalan mies-naisekas olemuksemme eli tunneäly,
joka tuo tasapainon ja ymmärryksen päivätajuntaamme.
Sen myötä
maaäitimme, joka on se vanhin ja viisain olemuspuolemme tässä
persoonallisuudessa, vapautuu tällä ristillä niistä kärsimyksistä joihin me
olemme sen ristiinnaulinneet. Tämä äitimme saa lopulta kuitenkin vävykseen
Väinämöisen, jota se Aino neitimme persoonallinen kauneus ja hyvyys ja
itseopittu vanhurskaus ei vielä ymmärtänyt vastaanottaa. Ja äitimme meitä
lohduttaa:
”Elä itke,
poikueni. Tuota toivoin tuon ikäni, puhki polveni halasin, sukuhuni suurta
miestä,
rotuhuni rohkeata, vävykseni
Väinämöistä,laulajata langokseni".
"Syö
vuosi suloa voita: tulet muita vuolahampi; toinen syö sianlihoa: tulet muita
sirkeämpi; kolmas kuorekokkaroita: tulet muita kaunihimpi".
Elikä
kulje puhdistuksen tietä, niin kyllä se siitä.
Siksi jo
suuni sulkea pitäisi
laata
liian laulamasta,
venyttämästä
virttäni,
väsyttämästä
väkeäni.
Kuitenkin
kaikitenkin:
Kerroin
tuoreimmat uneni,
lauloin
omat oppimani,
kantapäiltä
löytämäni,
mahtimiesten
oivaltamat,
Väinämöisen
laulelemat.