Oletko kiinnostunut ”kuulemaan”, mistä on kysymys, ja mistä
aion puhua kun aiheeksi on ilmoitettu keskusteluja jumalan kanssa.
Onhan moinen otsikko jo sen verran haastava sekä kysymyksiä
herättävä ja selityksiä vaativa.
Ajatus tähän heräsi, kun luin amerikkalaisen kirjailijan
Neale Donald Walschin samalla otsikolla kirjoittamaa kaksi kirjaa, jossa hän
kertoo keskusteluistaan oman Jumalansa kanssa.
Tämä keskustelu alkoi kun Nealen elämässä oli monenlaisia
vaikeuksia ja hänellä oli tapana kirjoittaa kirjeitä ihmisille, kirjeitä, joita
hän ei kuitenkaan koskaan lähettänyt.
Mutta nyt hän päätti mennä suoraan sortajista suurimman
puheille, ja kirjoitti kirjeen Jumalalle.
Kirje oli vähän häijy ja sisälsi koko joukon vihaisia kysymyksiä.
Kun hän aikoi pistää kynän pois, käsi ei totellutkaan, vaan
alkoi kirjoittaa itsestään selvää tekstiä.
Ja Neale oli hämmästyksissään, sillä hän sai vastauksen:
Haluatko tosiaan vastauksen kaikkiin näihin kysymyksiin vai puratko vain
tunteitasi?
Neale kiireesti kirjoitti: jos näihin kysymyksiin on
olemassa vastaus, niin haluan helvetin varmasti kuulla sen.
Ja vastaus tuli: Taidat olla helvetin varma monesta asiasta,
eikö olisi mukavampi olla taivaan varma.
Ja näin alkoi tämä keskustelu, jonka tuloksena on jo
Englannin kielellä ilmestynyt neljä kirjaa.
Jokaisella totuudenetsijällä herää varmasti epäilys, että
minkähän näkymättömän maailman olennon kanssa se Neale nyt kuitenkin on vain
keskustellut.
Olemmehan lukeneet monia automaattikirjoituksella
vastaanotettuja hömppäkirjoja. Tästäkö jälleen on kysymys.
Ja eikö tämä kaikkeuden Jumala, joksi tämä vastaaja itsensä
ilmoittaa, lähde tällä väittämällään jo alun perin vilpin pohjalta.
Olen kuullut, että jotkut eivät näistä ennakkoluuloista
johtuen ole kirjaan tarttuneet, mikä on mielestäni valitettavaa.
Itse luin kahteen kertaan nämä kaksi ensimmäistä kirjaa,
todettuani että tämähän onkin aika fiksu Jumala. Sillähän on aika jumalviisaat
eli teosofiset ajatukset.
Joko nyt on tullut aika, että suuret massat ovat
kiinnostuneita ja saavat luettavakseen lähes teosofista tekstiä. Onhan tämä
kirja jo ilmestynyt monille kymmenille kielille käännettynä ja varmaan jo
miljoonina kappaleina.
Kuitenkin täytyy muistaa, että sanallisissa tulkinnoissa
ilmenee aina ristiriitaisuuksia, niin kuin näissäkin kirjoissa, mutta niiden ei
pidä antaa häiritä itseä. Ja on muistettava, että ne ovat Nealen
persoonallisuuden kautta annettuja. Tämä hänen Jumalansa huomauttaakin: Olen
sinun ymmärrystasosi Jumala, eikä tämä ole mikään evankeliumi.
Olen tähän esitykseeni kasannut näissä kirjoissa hajallaan
olevia samoista asioista kertovia ajatuksia ja kiteyttänyt niitä, joten
sanonnat joita siteeraan eivät noudattele aina suoraan kirjan tekstejä, mutta
ajatukset ovat tämän Jumalan.
Mutta palataan tähän kirjaan myöhemmin, pohditaan ensin sitä
mistä on kysymys tällaisessa kanavoidussa automaatti-kirjoituksessa.
Olin täällä yliopistolla kerran kuuntelemassa erään 15
vuotta homeopatiaa harjoittaneen lääkärin esitystä homeopatiasta. Kun hän
mainitsi, että rokotteilla on aiheutettu enemmän pahaa kuin hyvää ihmiskunnassa
pinkaisi kolme lääkäriä heti ovesta ulos. He eivät kuulleet järkeviä perusteita
asiasta.
Toivon, että jos täällä on kanavoijia eivät heti pinkaise
ulos, kun tuon esille mitä mieltä Suomen kieli on kanavoinnista. Se sanoo
kana’vointi. Kana sanalla ilmaistaan yleensä negatiivisia asioita. Sillä on kanan aivot.
Kaakattaa kuin tyhmä kana. Lentää kuin päätön kana. On kuin kanalauma. Toivottavasti joku keksii jonkun
positiivisenkin merkityksen kana sanonnalle.
Muistan itse lukeneeni jo yli kolmekymmentä vuotta sitten
Sally Laaksosen kirjoittaman kirjan: Henkimaailman korjaama uusitestamentti,
joka oli kanavoitu kirja.
Sen jälkeen näitä henkimaailman kanavoimia kirjoja on tullut
vain silmäiltyä jaksamatta kuin muutaman lukea loppuun saakka. Ne lienevät
tarkoitettu ihmisille jotka eivät vielä vahvempaa ravintoa kaipaa. Tämä Nealen
vastaanottama on täydellinen poikkeus näistä. Se herättää lukijan ajattelemaan,
joskus hyvinkin syvällisiä, kiperiä vastauksia antamalla.
Eittämättä tulee silloin mieleen ajatus, että jokaiselle
annetaan tasonsa mukaisesti. Tarkoitan, että Neale on kuitenkin sen verran
tasokas kyselijä, että ansaitsee tasokkaat vastaukset.
Tuntuu kuitenkin alussa, että hän tahallaan esittää vähän
tyhmiä kysymyksiä, mutta jo toisessa kirjassa hän osoittautuu hyvinkin
tietoiseksi teosofisesta maailmankuvasta. Joten mielenkiinnolla odotan miten
tämä suhde kehittyy.
Voiko kuka vaan Nealen tavoin sitten olla tällaisena
kanavoijana?
Muistan kuinka alussa kun henkiset asiat alkoivat
kiinnostamaan tuli kokeiltua näitä spiritistisiäkin juttuja, joiksi niitä
silloin sanottiin.
Ja kyllähän se lasi kirjainlaudan päällä ainakin vinhasti liikkui ja
antoi jopa tulevaisuutta ennustavia oikeita vastauksia.
Esimerkiksi vastaus kysymykseen: koska tämän raskaana olevan
rouvan lapsi syntyy. Vastauksena oli päivämäärä, joka oli kuukautta ennen
laskettua aikaa, ja jota vastausta pidettiin tietysti vääränä. Lapsi kuitenkin
syntyi juuri tuona päivänä. Eikä äidin ajatukset voineet siihen vaikuttaa,
sillä hän oli jo aikaa unohtanut kyseisen ennustuksen.
Mutta pystymmekö tietämään kuka tai mikä taho näitä
vastauksia antaa.
Jokainen varmaan tietää millätavoin uskovaiset tähän kysymykseen
vastaavat.
Totuudenetsijöinä emme kuitenkaan lankea niin halpa-arvoiseen
ansaan, emmekä pelkää ja tuomitse vaikka vastassamme olisikin itse alempien
tasojen pääjohtaja.
Pelkohan osoittaa jo mitkä voimat ihmistä vielä niiltä osin
hallitsevat. Tässäkin asiassa pitää pyrkiä tietoon, sillä tieto vapauttaa
meidät kaikista peloista. Ja totuuden tietoa tulee myös, jos sitä etsii ja
ymmärtää anoa.
Nealen Jumala sanoo, että jos tunteet, ajatukset ja
kokemukset eivät riitä, käytän viimeisenä keinona sanoja. Sanat ovat kaikkein
tehottomin viestintäväline. Ne on niin helppo ymmärtää, ja tulkita väärin. Hän
sanoo myös, että korkein ajatus on aina sellainen, joka sisältää iloa.
Selkeimmät sanat ovat ne, jotka sisältävät totuuden. Suurin tunne on se, jota
te sanotte rakkaudeksi.
Kun näiden ohjeiden mukaan määrittelee, mitkä viestit ovat
minun, ja mitkä peräisin muusta lähteestä, jää päätettäväksi vain se, haluaako
noudattaa minun sanaani.
Itselleni tuli varmuus ja innoitus henkiselle tielle kun
Nealen tavoin uskalsin esittää Jumalalleni tiukan kysymyksen.
Koska se sivuaa tätä esitelmän aihetta, niin kerron sen.
Olin nuorena hiljan liittynyt
Ruusu-Risti järjestöön ja kuullut veljien
kertomuksia omista suuristakin henkisistä kokemuksistaan ja harmittelin että mikä pakana minä oikein olin kun
minulla ei ollut minkäänlaisia vastaavia kokemuksia.
Makasin kesäpäivänä selälläni paljaalla kuumalla kalliolla
ja katselin pilvien kulkua ja tiukkasin Jumalalta: Miksi et ole antanut minulle
mitään yliaistillista kokemusta.
Samassa pilvestä muodostui selväpiirteinen juoksevan
joulutontun kuva joita näkee jouluna ikkunoissa punaisesta pahvista leikatun ja
ymmärsin heti viestin: Siinä on tonttu, jolla on turha kiire.
Pomppasin riemusta ylös kun näin ja oivalsin tämän vastauksen, enkä ollut yhtään pahoillani, että olin vielä tonttu.
Samanlainen huumorintaju tällä Jumalalla ainakin oli kuin
minullakin. Ja tämä vastaus toikin valtavan ilon tunteen ja antoi sen
yliluonnollisen kokemuksen jota olin toivonut.
Taiteilija Kerttu Krohn kertoi omista kokemuksistaan kun hän
vielä kamppaili Jumalansa kanssa, että oletko sinä Jumala luonut minut, vai
minä sinut. Hän halusi kertoa ne julkisuuteen, koska oli kohta siirtymässä
rajan taa.
Olimme Lehtovirran Maurin kanssa häntä haastattelemassa,
jonka haastattelun otin myös videonauhalle, jotta se säilyy siten
jälkipolvillekin.
Tähän esitykseen sopiva on kertomus kun hän nuorena
keskusteli sisäisen Jumalansa kanssa. He viettivät kesiään miehensä Eino
Krohnin kanssa pienessä saaressa jonka joka sopen Kerttu tunsi
hyvin tarkkaan ja tiesi ettei siellä koskaan
ollut näkynyt kuin muutamia sieniä tietyssä paikassa.
Kun Kerttu ei vielä ollut varma henkisestä todellisuudesta
mutta kuitenkin sisässään kävi tätä keskustelua jonkun kanssa. Niin eräänä
päivänä kun hän oli metsässä etsimässä sieniä, niin yks kaks hänelle syntyi
epäilys: onko tämä vain mielikuvitustani vai onko tässä jokin ulkopuolinen
mestari tai enkeli keskustelukumppanina. Samassa tuli vastaus, että olen ulkopuolinen.
No mutta mistä minä sen tiedän ettet ole vain
mielikuvitustani Kerttu kysyi: Pyydä merkki kuului vastaus.
Kerttu säpsähti. Ääni jatkoi: Pyydä merkki. Minä voin
osoittaa sinulle sen. Teen sinulle tunnusteon, minkä haluat.
Nyt tuli kiusaus Kerttu ajatteli. On sanottu: Älä kiusaa Herraa
sinun Jumalaasi. Ja tämä on nyt kiusaus, jos minä pyydän merkkiä.
Ei ole, pyydä vaan merkki.
No minkälaisen merkin?
Pyydä nyt jotakin mitä pidät mahdottomana, niin minä
toteutan sen.
No hyvä on: paljon kanttarellejä tähän maahan niin sitten
minä uskon. Hyvä on, sulje silmäsi, nosta kätesi, käänny ympäri kolme kertaa.
Kerttu teki niin, ja avasi silmänsä:
maa oli täynnä kanttarelleja, joita ei varmasti siinä ennen ollut.
Se oli shokki Kertulle, minkä jälkeen hän kyllä hyvin
nöyränä ja kiitollisena keräsi kantarellit esiliinaansa ja vei kotiin, jossa he
miehensä kanssa söivät nämä oikeiksi todetut kantarellit.
Näitä vastaavanlaisia materialisaatio tapauksiahan ovat
monet muutkin maailmalla kokeneet ja kertoneet. Tarvitsee vain tuntea syntysanat,
jotka Väinämöisen tavoin löytää Vipusen vatsasta eli luonnonmuistista.
Älyllisesti tällaiset ilmiöt pystyy selittämään mitättömiksi monellakin tavoin,
mutta kokeneelle kaikki selitykset jäävät ontoiksi.
Epäilijöille ei sekään vielä todista mitään kun Mika Waltari
sanoi kirjoittaneensa ylös sen mitä Sinuhe Egyptiläinen hänelle kertoi, ja
minkä tiedon sanottiin olevan enemmän kuin mitä egyptologit yhteensä tiesivät
niistä ajoista.
Mistä Waltari olisi ne tiedot hankkinut, kun ei ollut edes
Egyptissä käynyt. Eikä niistä varmaan paljoakaan ollut lukenut.
Entä Sibelius? Hänhän kirjoitti omien sanojensa mukaan ylös
vajavaisesti sen, minkä kuuli sfäärien musiikista. Kanavointia sekin.
Säveltäjä Helvi Leiviskä, joka oli innokas Lapinkävijä, ei
voinut enää mennä loppuaikoinaan sinne, koska siellä sfäärien musiikki aivan
valtoimenaan hänelle soi.
Entä Eino Leino? Kuka häntä inspiroi, kun hienoa tekstiä
tuli niin, että piti alkoholilla välin sulkea kanavat, että sai hetken rauhan.
Kanavointi onkin paljon yleisempää kuin ehkä
kuvittelemmekaan. Siksi meidän, joita on aina varoiteltu astraalimaailman
olennoista, aina Jeesuksesta lähtien, pitäisi olla tietoisia mikä mitäkin on
milloinkin.
Ja tiedostaa jos niihin leikkeihin lähtee, että jokainen saa
tasonsa ja tarpeidensa mukaisen opettajan ja tietolähteen sieltä puolelta.
On myös tiedostettava, että astraalimaailman eettiset
lainalaisuudet ovat vähän eri tavalla käsitettäviä kuin meillä täällä
fyysillisessä maailmassa.
Pekka Ervast sanoikin, että mediumisuuteen liittyy aina myös
epärehellisyyttä.
Vaikka se tapahtuisikin hyvässä tarkoituksessa kannattaa
kuitenkin ohittaa henkimaailmat ja pyrkiä ensin hengen maailmaan, josta käsin
vasta näkee astraalimaailmankin objektiivisesti, eikä enää pääse sudet
lammasten vaatteissa meitä hämäämään, vaan vapaudumme tämän maailman harhoista.
Tästä meillä Vähäkylässä on ”vapaa-hana” turhapurossa
muistuttamassa jokaista polulla kulkijaa omasta hanastaan: joko se on auki,
jumalaiselle vuodatukselle, ettei tämän vuodatuksen tarvitsisi tulla mitään
putkea tai kanavaa pitkin, johon se olisi sidottu.
Meitä kehotetaan myös anomaan, jotta meille annettaisiin! On
välttämätöntä kuitenkin lähteä puhdistuksen tietä sitä ennen kulkemaan, että
korkeammat tahot voisivat meitä silloin inspiroida, ja osaisimme anoa oikeita
asioita.
Ja miksemme anoisi, sillä väkisinkin tulee mieleen Kalevalan
sanonta: ”Emme me mitänä voine, emme mitänä itsestämme, ilman armotta Jumalan,
toimetta totisen luojan.
Totuuden pyhä henkikin tulee teihin, jos osaatte sitä
oikealla tavalla anoa, sanoi Pekka Ervast. Se, tulee vain ilmeisesti ymmärtää,
mikä on se oikea tapa kullekin.
Otetaanpa vaikka Taavi Kassilan tapaus, jonka hän julkisesti
radiossa kertoi. Hänelle
Äiti Amman
läheisyys, tämän rakkauden hengen kanavoi.
Tämä vanhan liiton aikainen menettelyhän toimii edelleenkin.
Hän kertoi Äiti Ammalle, että hän on 21 vuotta joogannut ja
pyrkinyt valaistukseen kuitenkaan sitä saavuttamatta.
Äiti Amma sanoi, että istuhan tuohon. Taavi istui ja samassa
hän koki niin valtavan rakkauden kokemuksen, jonka hän kuvasi näin: jos olette
kokeneet rakastumisen, niin kertokaa se tuhannella, niin valtava tämä kokemus
oli.
Eikä siinä tilassa valinnut rakkautensa kohdetta: kaikki
ihmiset, niin rumat kuin rammatkin olivat yhtä rakkaita, koska kaikki olivat
yhtä minun itseni kanssa.
Ei siinä ollut mitään pyyteitä ei edes persoonallisuutta
jolla olisi niitä voinut olla.
Kanavoinnista
tässäkin oli kyse.
Uudenliiton eli Jeesuksen toiminnan ansiosta emme tarvitse
enää ulkopuolista auttajaa, vaan meidän korkeampi Minämme eli Jeesuksen sanoin
Taivaallinen Ylkämme tai Kalevalaisittain Pohjanneitomme sen meille antaa, kun
olemme valmiit vastaanottamaan.
Okkultti historia on tulvillaan monen asteisia kanava
kokemuksia, joten kun Nealen
kanavoija sanoo olevansa Jumala, joka on meidätkin luonut,
niin miten se tulisi
ymmärtää.
Mistä on kysymys, kun tiedämme ja jopa näemme, että kosmos
rakentuu hierarkkiselle pohjalle, jossa myrjaadit eri tasoiset jumalaiset
olennot auttavat toisiaan nousemaan yhä suurempiin tajunnallisiin korkeuksiin.
Ja mikä on se mahdollisuus ihmisessä, jonka Kalevalammekin
tuo esille viimeisessä runossaan Marjatan pojasta. Siinähän Marjatan poika
ilmentää Kristus-tajuntaa, josta Aurinkommekin sanoo, että Hän se on minutkin
luonut näille päiville hyville kullassa kimaltamaan.
Eli kun ihminen pääsee tämän kosmisen kristus-tajunnan
yhteyteen, joka meissä jokaisessa jo mystisenä on olemassa, voi hän sanoa
Jeesuksen tavoin olevansa yhtä isä Jumalan kanssa.
Tältä pohjalta voi siten ymmärtää, ettei Nealen kanavoija
välttämättä hyvässä tarkoituksessa valehtele, kun sanoo itseään Jumalaksi.
Hänelläkin voi olla kanava auki Jumalaiseen Kristus-tajuntaan, ja siten tietää
olevansa yhtä luojansa kanssa.
Hänhän voi olla vielä elossa oleva ihminen, joka Nealea
inspiroi, tai jopa jokin viisauden mestareista, tai vaikka yksi niinsanottujen
enkelihierarkioiden edustaja. ///
Ehkäpä tässä tuli jo ajatuksia kanavoinnista ja sen tuomista
mahdollisuuksista, joten katsotaan minkälaista satoa Neale kanavoinnistaan sai.
Pitkän tien teosofille sieltä ei varsinaisesti juuri paljoa
uutta ole saatavissa, mutta aina on hyvä ja omaa tajuntaa laajentavaa lukea
asioita toisenlaisin kielikuvin ja vertauksin esitettynä. Ja näin vanhemmiten
alkaa paremmin ymmärtämään toisinajattelijoita.
Mutta New Age ihmisille ja suurelle yleisölle se on verraton
tietopaketti kansantajuiseen muotoon puettuna.
Jos ei takerru länsimaisesta aikain viisaudesta katsoen
poikkeaviin sanavalintoihin, vaan koittaa ymmärtää mitä niillä tarkoitetaan ei
nekään kauaa häiritse.
Monet syvälliset, mutta yksinkertaistetut heitot, vaatisivat
myös enemmän selitystä, ettei tulisi turhia väärinkäsityksiä kerta lukemisella.
Muuten tekstit ovat raikkaita, ihmisläheisiä ja varmasti
ihmisiä synnintaakoista vapauttavia. Tuntuukin, että tämä ihmisten
vapauttaminen siitä kaikesta painolastista, millä kirkot, koulut ja politiikka
on meidät täyteen lastannut, olisi päätarkoitus tällä Nealen Jumalalla.
Ei hän tunnusta kirkkojen oppeja omikseen, mutta aina jos mahdollista
hän tuo esille miten Jeesus tämän saman asian ilmaisi.
Kuitenkin tuntuu, että jos hän olisi tutustunut Pekka Ervastin tuotantoon olisi hänellä ollut vielä suuremmat mahdollisuudet
siteerata Jeesuksen syvempiä opetuksia.
Se mitä tämä Jumala painottaa on, että me jokainen olemme se
luojajumala joka tätä luomistyötä jatkuvasti toteuttaa, ja otamme oman
tämänhetkisen ymmärrystasomme mukaan hänen näissä kirjoissa antamat
luomisohjeet.
Meillä on vapaa valinta minkälaisiksi tämän maailman luomme.
Jos se menee näennäisesti päin prinkkalaa, ei hän voi asialle mitään, me olemme
itse sen vapaasti valinneet.
Hän ei voi siihen vaikuttaa kauanko haluamme kärsimyksissä
piehtaroida, koska hän on tämän vapaan valinnan antanut, ja vapaat kädet, jotka
ovat yhtä kuin Jumalan kädet.
Mutta hän tietää, että lopulta kaikki päättyy kuitenkin
hyvin, sillä Hän on niin suuri, ettette mitenkään voi tähdätä ohi.
Neale kysyy: Miksi esimerkiksi et paljasta itseäsi? Jos
Jumala kerran on olemassa ja sinä olet se Jumala, miksi et paljasta itseäsi
meille niin että me kaikki tulisimme vakuutetuiksi.
Minä olen tehnyt niin kerran toisensa jälkeen. Ja niin teen
parhaillaankin.
Ei, vaan minä tarkoitan sellaista paljastusta jota ei voi
muuntaa eikä kieltää.
Kuten esimerkiksi?
Kuten ilmestystä minun silmieni eteen tässä ja nyt.
Tässähän minä parhaillaan olen.
Missä?
Kaikkialla minne katsot.
Ei,
vaan minä tarkoitan ehdotonta ilmestystä. Sellaista mitä kukaan ei voi kieltää.
Millainen sellainen ilmestyminen mahtaisi olla? Missä muodossa
haluaisit minun ilmestyvän?
Sellaisessa jossa tosiaan olet olemassa.
Se olisi mahdotonta, sillä minulla ei ole
sellaista muotoa, jonka sinä ymmärtäisit.
Minä olen se mitä ette näe, en se millaisena milloinkin
näyttäydyn. Tavallaan olen se mitä en ole. Minä tulen ei olemisen tilasta, ja
siihen myös aina palaan.
Absoluuttisessa olotilassa on vain tietoa ei kokemusta, joka
edellyttää muotoa.
Tietäminen on jumalallinen olotila, mutta suurin ilo tulee
kokemisesta.
Oleminen tulee mahdolliseksi vain kokemisen kautta. Vain
kokemalla voi tuntea autuutta ja rakkautta eli Jumalaa.
Olkaa
täydelliset sanoi Jeesus.
Jos otan sellaisen muodon, jonka uskon ihmisten voivan
käsittää, ihmiset pakottavat minut siihen muotoon lopullisesti.
Ja jos satun ottamaan jonkin toisen muodon näyttäytyäkseni
jollekin toiselle, edellinen väittää, etten olekkaan ilmestynyt sille toiselle,
koska en ollut saman näköinen, enkä sanonut samoja asioita.
Jos näyttäytyisin Kaikkivaltiaana Jumalana, taivaan ja maan
Herrana, ja siirtäisin vuoria todistaakseni sen, te epäilisitte: ”Olikohan se
Saatana.”
Ja niin pitää ollakin, sillä
Jumala ei paljasta jumaluuttaan ulkoisen havainnon vaan sisäisen kokemuksen
kautta.
Ja kun sisäinen kokemus on paljastanut Jumalan olemuksen,
ulkoinen havainto ei ole enää tarpeen.
Toisessa kohdassa hän toteaa myös sen, että tällainen
esiintyminen olisi vapaan valinnan este, koska se pakottaisi monet sokeasti
uskomaan.
Eräs neuvo Jumalalta: Rukous on luova teko. Rukoillessa kun
sanot, että haluat jotakin, maailmankaikkeus toteaa, että niinhän sinä haluat,
ja antaa sinulle juuri sen kokemuksen, haluamisen kokemuksen. Oikea rukous ei
koskaan ole anelemista vaan kiitollisuuden osoittamista.
Kun kiität Jumalaa etukäteen siitä minkä päätät kokea
todellisuudessasi, tunnustat itse asiassa sen olemassaolon. Kiitollisuus on
siksi voimakkain rukous jonka Jumalalle voi esittää, vahvistus siitä, että olen
vastannut jo ennen kuin pyyntö on esitetty. Pidä arvossa sitä minkä olet
saanut.
Eli tämän jo Jeesus sanoo opetuksissaan, että kyllähän
Jumala jo tietää, mitä te tarvitsette, ei teidän sitä tarvitse anella.
Kiitollinen asennoituminen elämää kohtaan johtaa
automaattisesti meitä oikeisiin valintoihin. Ja näillä oikeilla valinnoilla me
saavutamme kaiken sen mitä meidän tulee halutakin Jumalan meille antavan.
Nealin Jumala sanoo että: ” Kaikki se paha mikä sinua kohtaa
on omaa syytäsi, omaa luomustasi, omaa vapaata valintaasi. Tuska on
jumalattoman ajattelun tuotetta, ajatusvirhe. Virhe ei kuitenkaan ole toiminnan
valinnassa, koska ei ole todellisuudessa väärää ja oikeaa valintaa, on vain
valinta, virhe on kuitenkin siinä, että valinta nimetään pahaksi.
Sanomalla sitä pahaksi sanot myös itseäsi pahaksi, sillä
sinä olet luonut sen.”
Eli meidän tulee ymmärtää, että kaikki valinnat joita teemme
ovat oikeita, sen hetkisen oikeustajuntamme mukaisia, sillä harva tekee
tietoisesti vääriä valintoja.
Paha on siis myös se, että pyrimme tekemään itsellemme hyviä
valintoja, emmekä oikeamielisiä, mitä Jeesus opetuksissaan painotti.
Nealen Jumala sanoo: Syvin salaisuus on, että elämä ei ole
etsimisprosessi vaan luomisprosessi.
Et löydä itseäsi, vaan luot itsesi uudelleen. Älä siksi
yritä päästä perille kuka olet, vaan kuka haluat olla.
Sillä et pystyisi luomaan itseäsi ja kokemaan kuka olet, jos
jo olisit se.
Neale: Jotkut sanovat, että elämä on koulua, että olemme
maan päällä oppiaksemme tiettyjä asioita, onko näin?
Se on taas sitä teidän mytologiaanne ja perustuu ihmisen
kokemukseen.
Eikö
elämä
olekkaan koulua?
Ei.
Miksi me sitten olemme täällä?
Muistaaksenne ja luodaksenne todellisen minänne uudelleen. Sinä et usko
minua. Vaikka ei se minua haittaa.
Jos
et halua luoda itseäsi sellaiseksi kuin todella olet, et voi sitä myöskään
olla. Jos et pyri sisäänpäin, jäät ulkopuolelle.
Tässä on ehkä miettimisen paikka mitä hän tarkoittaa
muistamisella ja uudelleen luomisella. Ehkä näin.
Samalla kun astuimme uuteen ruumistukseen, luovuimme Itsemme
muistosta. Itsemme isolla iillä, jotta uudella persoonallisuudella olisi vapaat
kädet takoa sampoaan yhä monimuotoisemmaksi, täydellisemmäksi niiden ihanteiden
ja taipumusten eli leivisköiden avulla jotka edellisten elämien muistona meissä
ilmenevät.
Jos pelkästään hankimme paljon tietoa lukemalla, emmekä
sovella sitä omassa elämässämme ihmiseksi kasvamisen luovaan toimintaan ei se
meitä paljoakaan hyödytä.
Elämä jää pelkäksi koulun penkillä istumiseksi.
Voimme näin Joukahaisina kuluttaa kymmeniä elämiä paikallaan
polkemiseen. ///
Nealen Jumala sanoo: On olemassa niitä, jotka sanovat, että
olen antanut teille vapaan tahdon, mutta nämä samat ihmiset väittävät, että
lähetän heidät helvettiin jos ette tottele minua.
Jos Jumala haluaisi lakiensa tiukkaa noudattamista, miksi
hän sitten loi mahdollisuuden rikkoa niitä. Miten tahto voi olla vapaa jos se
ei ole oma vaan jonkun toisen. Mikä vapaa tahto se sellainen on? Millaista
vapautta se on jos kahdesta vaihtoehdosta valitsee toisen ja joutuu helvettiin.
Eikö se ole jumalanpilkkaa ja tee tyhjäksi kaikki todelliset
suhteet välillämme. Sellaisten ajatusten esittäjät tekevät Jumalasta tekopyhän.
Neale: Olen käsittänyt puheistasi, ettei helvettiä ole
olemassa ja siksi Hitlerkin pääsi taivaaseen, kun muuta vaihtoehtoa ei ollut.
Kyllä helvetti on olemassa, mutta se ei ole sitä mitä te
luulette, ettekä te joudu kokemaan sitä niistä syistä joita teille esitetään.
Helvetti on ilon vastakohta, tyydytyksen tunteen
puuttuminen. Taivas on itsensä toteuttamista. Mikä kostonhimoinen osa minua
vaatisi, että alistaisin teidät kuvaamattoman piinalliseen iankaikkiseen kärsimykseen.
Neale: Mutta jos helvettiä ei ole, tarkoittaako se, että
minä saan tehdä mitä haluan, toimia niin kuin tahdon, tehdä minkä tahansa teon
ilman rangaistuksen pelkoa?
Tarvitsetko sinä pelkoa ennen kuin osaat olla ja toimia
oikein. Pitääkö sinua uhkailla ennen kuin olet hyvä?
Kyllä sinä voit tehdä niin kuin tahdot ilman rangaistuksen
pelkoa. Ja toteuttaa omaa itseäsi. Voi kuitenkin olla hyödyllistä tuntea
tiettyjen valintojen seuraukset.
Jos päätät uskoa Jumalaan, joka jotain vaatii sinulta ja jos
ei sitä saa, rankaisee sinua, päätät uskoa vähäisempään Jumalaan kuin minä.
Minä en kaipaa teidän tottelevaisuuttanne. Sitä kaipaavat
vain tyrannimaiset hallitsijat alamaisiltaan, ei Jumala.
Te ihmiset olette jostain kummasta keksineet, että
kieltäytyminen ja kilvoittelu on jumalallista ja että on taivaallista olla
nauttimatta elämästä. Kieltäytyminen on sinun mielestäsi hyvyyttä.
Neale: Onko se paha asia.
Ei se ole hyvä eikä paha. Se on kieltämistä. Enimmän ajan olet kahden
vaiheilla.
Kiellät itseltäsi sitä sun tätä, koska sanot itsellesi, että
niin sinun odotetaan tekevän. Sitten sanot itsellesi, että se on hyvä,
vaikka
ihmettelet miksi sinulla ei
kuitenkaan ole hyvä olo. Ensimmäiseksi sinun on lakattava tuomitsemasta itseäsi
tällä tavalla. Keskity kurinalaisesti kuitenkin ylevimpiin luoviin ajatuksiisi.
Hyvä olo osoittaa, että viimeksi ajateltu ajatus oli totuus,
että viimeksi sanottu sana oli viisaus, että viimeksi tehty teko oli rakkaus.
Jotkut teistä sanovat, ettei Jumalaa voi tuntea ennen kuin
on voittanut kaikki maalliset intohimot.
Riittää kuitenkin, että ymmärtää ja hyväksyy ne.
Jos jotakin ryhtyy vastustamaan, se pysyy, mutta jos sitä
vain tarkkailee, se katoaa olemattomiin jos halumme on olla se mikä todella
olemme.
Usein henkilö jonka te sanotte valinneen henkisen elämän
näyttää kieltäytyneen maallisista intohimoista, kaikista inhimillisistä
haluista.
Todellisuudessa hän on ymmärtänyt ne, tajunnut
harhakäsityksensä ja etääntynyt niistä intohimoista, jotka eivät palvele häntä.
Tiedät olevasi lähestymässä mestarin tasoa, kun näet
halukkuuden ja kokemisen välisen kuilun kapenevan. Mestari luo tässä ja nyt.
Koko ajan hän kuitenkin rakastaa harhaansa, joka on tuonut
hänelle mahdollisuuden olla täysin vapaa. Intohimot ovat tekemisen rakkautta.
Ne ovat Jumala, joka haluaa tulla sanomaan ”terve”. Ne ovat
johtaneet meidät välttämättömiin kokemuksiin.
Minä olen, mutta
kokemuksen
kautta minä Jumala tiedän
mitä minä todella olen, eli kokeminen tuo olemisen riemun.
Jumala siis peilaa itseään meissä, mutta rikkoo sen peilin,
jos siinä oleva kuva ei ole vielä täydellinen, ja luo taas uuden peilin.
Henki pyrkii kohti korkeinta täydellisyyden ja rakkauden
muotoa. Henki ei tuomitse sitä mikä on vielä epätäydellistä, vaan siunaa sen,
sillä se tietää, että vain ymmärtämällä ja kokemalla epätäydellisyyden voi
ymmärtää ja kokea lopulta täydellisyyden.
Ovathan ne meidän epätäydellisyytemme kunniavieraina
Jeesuksen kertomassa kuninkaanpojan häissäkin kuin myös Kalevalan pohjolan
häissä.
Ne ovat olleet ne meidän parhaat opettajamme.
Niinhän se on, että jos me vastustamme ja tuomitsemme sen
minkä vielä pahana näemme osoittaa se, ettemme vielä ymmärrä sen merkitystä
elämässämme.
Todellisuudessa emme kieltäytymällä pääse pahasta eroon,
sillä se mitä vastustamme pysyy. Jos haluamme päästä jostain eroon meidän tulee
vain valita tai nähdä toisin. Siten me siirrymme kohti jotakin, emme
tietoisesti pois jostakin.
Tämä Nealen Jumala on hyvin ruusuristiläinen teosofi
opetuksissaan. Hän sanoo, että jos haluat Kristukseksi, toimi niin kuin Kristus
jokaisena päivänä, joka ikisenä minuuttina. Kyllä sinä osaat.
Jeesus on näyttänyt tien ja antanut ohjeet,
kuinka tulee menetellä.
Minä olen se pieni ääni sisässäsi, joka tietää mihin päin
pitää kulkea, mikä polku valita, mikä vastaus antaa, mikä toiminta toteuttaa,
mikä todellisuus luoda.
Kuuntele vain minua. ///
Toinen kirja onkin paljon räväkämpi kaikin puolin, ja siksi
se onkin väriltäänkin punainen. Siinä Jumala kovalla kädellä ravistelee
ihmisten ennakkoluuloja ja piintyneitä oikeuskäsityksiä, yhteiskunnallisia
arvoja, aikakäsitettä, koululaitosta, seksiä hyvin vapaasti, että Nealen pitää
välillä toppuutella, etteihän Jumala voi niin puhua ja käyttää sellaista
kieltä.
Sitten hän puhuu suvaitsevuudesta, politiikasta ja
maailmanlaajuisista ongelmista hyvin terveellä ja hyväksyttävällä tavalla.
Täytyy vain ymmärtää mikä joidenkin Hänenkin näennäisesti
täysin väärien opetusten takana piilee.
Otetaanpa esimerkiksi Hitlerin taivaaseen pääsy, josta jo
aiemmin mainittiin, ja josta jokaisella on varmaan oma vahva käsityksensä.
Hyvässä tarkoituksessahan tehdään eniten pahaa maailmassa,
ja jos ihmisellä on hyvä tarkoitus, kuinka voimme häntä tuomita.
Hitlerkin luuli tekevänsä hyvää, ja tämä hänen hyvä syntyi
Saksan kansan yhteisestä ryhmätietoisuudesta.
Tietoisuus erillisyydestä, ylemmyydestä, meidän
asettumisesta heitä vastaan, siitä seuraa myötätunnon katoaminen suuressa
mittakaavassa ja siitä taas omantunnon katoaminen ja tuloksena on Hitler,
meissäkin.
Kun taas tietoisuus jumalallisesta veljeydestä, ykseydestä
yhtenäisyydessä, kun tuska on meidän, eikä vain teidän se luo Kristuksen.
Kauhistuttavuus ei ole Hitlerin ihmiskuntaan kohdistamissa
teoissa, vaan siinä, että ihmiskunta salli hänen tehdä niin.
Hämmästyttävintä ei suinkaan ole se, että maailmaan tuli
Hitler, vaan se, että niin
moni
kannatti häntä.
Häpeällisintä ei ole se, että Hitler tapatti miljoonia
juutalaisia, vaan se, että miljoonia juutalaisia piti tappaa ennen kuin ilmiö
Hitler pysäytettiin.
Hitler kokemuksen tarkoitus oli näyttää ihmiskunnalle
millainen se on. Hän syntyi teidän yhteisestä tietoisuudestamme, eikä olisi
voinut olla olemassa ilman teitä.
Monen vuoden ajan miljoonat ihmiset ajattelivat hänen olevan
oikeassa, kuinka hän itse olisi silloin voinut ajatella toisin. Hän johti vain
kansan siihen mihin se halusikin.
Jos tuomitsette yhden, tuomitsette kaikki, millä tuomiolla
te tuomitsette, sillä teidätkin tuomitaan, sanoi Jeesus.
Näitä Hitlereitä liikkuu keskuudessamme aina, jotka ovat
valmiit olemaan kanavina voimakkaille negatiivisille yhteistajunnoille.
Edelleen ihmiskunnassa vaaka on kallistuneena väkivallan
puolelle, kun vaakakupin toisella puolella on rakkaus.
Seksin jonka tarkoituksena on lähentämällä ja yhdistämällä
ihmisiä saada kasvatettua ihmiskuntaa kohti todellista rakkautta, on yleisesti
leimattu häpeälliseksi ja synnilliseksi.
Nealen Jumala tähdentää ihmisen kaikkien myönteisten
kokemusten tärkeyttä, joista seksuaalisuudella on huomattava osuutensa niissä.
Kuitenkin jos rakkaus puuttuu, kokemuksen tärkein osatekijä
on poissa, oli sitten kysymys seksistä tai spagetista tai lihapullista, jotka
valmistetaan ja syödään ilman rakkautta.
Uskovaiset jotka pitävät näissäkin asioissa ilakointia
syntinä, kauhistuvat varmaan tämän Jumalan ihmismyönteistä vapaamielistä suhtautumista
seksiin.
Neale kysyykin Jumalaltaan: Jos seksi on niin suurenmoinen
osa ihmisen kokemusmaailmaa, miksi niin monet henkiset opettajat puhuvat
pidättäytymisen puolesta? Ja miksi niin monet mestarit ovat eläneet
selibaatissa?
Samasta syystä kuin useimmat heistä elävät yksinkertaisesti.
Ne jotka kohoavat korkealle ymmärtämisen tasolle, osaavat saattaa ruumiilliset
halunsa tasapainoon sielun ja hengen kanssa.
Se ei merkitse sitä, että he joutuvat luopumaan sellaisesta
jota edelleen arvostavat, vaan se on kuin torjuisi tarjotun toisen
jälkiruoka annoksen. Ei siksi etteikö se
olisi hyvää tai herkullista, vaan siksi, että siitä on tullut kylläiseksi.
Nauti kaikesta, mutta älä tarvitse mitään.
Seksuaalisesti aktiiviset ihmiset eivät ole huonommassa asemassa
valaistumista kohti pyrittäessä, eivätkä henkisesti kehittymättömämpiä kuin
seksuaalisesti passiiviset.
Ja jos minun luomaani sanotaan epäpyhäksi, miksi sanotaan
silloin Minua.
Koululaitoksesta puheen ollen Jumala neuvoo Nealia tutkimaan
Steinerin kirjoituksia, ja hänen kehittämäänsä koulumenetelmää.
Kyllähän minä niistä kouluista tiedän. Onko tämä mainos
Neale kysyy.
Tämä on havainto, sillä Steinerin malli toimii, jos otetaan
huomioon mihin ihmisrodun tulee pyrkiä.
Sitten Jumala ruotii kovalla kädellä rahamaailman ja
poliittisen maailman mädännäisyyttä. Mutta tuo hyvät mallit kuinka kaikki
pitäisi järjestää, jotta vahvimman vallalle tulisi loppu, ja voiman ja pelon
käyttö lakkaisivat.
Tätäkö me pelkäämme. Jatkammeko siis entiseen malliin, ja
valitsemme vapaasti kärsimyksemme, vai ymmärrämmekö jo tehdä niistä lopun.
Tästä näissä kirjoissa on kyse.
Ehkäpä suuri yleisö Jumalan nimissä näiden kirjojen myötä
omaksuu jumalaiset eli teosofiset viisaudet.
Ja tuntuukin kuin uusi aalto teosofian tunnetuksi tekemisessä
näin pyyhkäisisi maailmaa.