Kuvassa kävelen Kreivilässä tulisilla hiilillä, eikä tuli polttanut tuttuansa !
Hyvät ystävät ja Kalevan kansa
Me vietämme tänä vuonna uuden Kalevalamme
ilmestymisen 163 (2012) vuotis juhlaa. On merkillepantavaa, että puhutaan uuden
ilmestymisen juhlasta.
Historiallisestihan
ajatellen meidän kansalliseepoksemme on vielä
nuori ja voimme siksi sanoakin, että se on meidän ajallemme annettu, uuden ajan
ja kulttuurin oppikirja.
Se paljastaa nyt kaikille joilla on
ymmärryksen silmät nähdä ja korvat kuulla niitä mysteerioita, joista ennen
puhuttiin vain tietäjien kesken ja kansalle kerrottiin samat asiat satujen
muodossa.
Ja koska Kalevalamme vahvistaa ja julkituo
elävästi vanhojen mysteerio-opistojen aikain viisauksien opetuksia pitäisi se
olla ainakin meille suomalaisille pyhien kirjojen veroinen tutkimuskohde.
Tässä esityksessäni aion nyt raapaista
vain pienen, mutta kuitenkin huomattavan detalin Kalevalasta: nimittäin tulen
ja raudan eli jumalaisen järjen ja inhimillisen älyn synnyn ihmisessä.
Järjellä tarkoitan tässä sitä jumalaista
järjen tulta, joka pyhänä henkenä, vaakalintu valke'isena, meihin jokaiseen
pikkuhiljaa tekee tuloaan, ja jonka esim. apostolit helluntaina saivat
voimallisesti vastaanottaa.
Äly taas edustaa sitä evoluution kautta
kehittyvää inhimillistä persoonallista tajuntaa, joka vielä pahaan taipuvana,
pimeänä, raudan kovana logiikkana ja itsekkyytenä meitä rautaisella otteellaan
hallitsee.
Rauta on vielä pimeää tuleen verrattuna,
niin kuin meidän älymmekin on vielä vajavainen luonnossa ilmenevän suuren
järjen rinnalla.
Me olemme kuitenkin olennainen osa tätä
luontoa, ja siksi se järjen valo ja palo on piilevänä meissäkin, vaikka emme
sitä ehkä vielä täysin tajua.
Tulta on ihmiskunnassa aina pidetty
pyhänä. Etenkin parsilaiset palvoivat tulta
pyhän hengen vertauskuvana, tulta kun ei voinut mitenkään liata, vaan
tuli oli puhdistava elementti.
Nuotiolla ja takkatulen ääressä voimme
jokainen aavistaa, tuntea ja kokea jonkun vastaavuuden itsessämme palavan. Emme
vain käsitä mikä, ja miksi se viehättää.
Puhutaan myös kiirastulesta jossa me
saamme vapautua kaikesta siitä palavasta joka ei ole totuudesta eikä voi siten
seurata meitä jumalaisen tulen tuville taivasmaailmaan.
Totuus ei pala tulessakaan sanoi jo
Hentunen aikoinaan, kun hänen Totuudentorvi lehtiään julkisesti poltettiin.
Vanhat egyptiläiset palvoivat Ammon Raata
aurinkojumalaa korkeimpana jumalana joka ylläpiti elämää maanpäällä.
Illalla suuri käärme nielaisi tämän
tulisen aurinkokehrän joka yön kuljettuaan käärmeen vatsassa tuli aamulla
luonnollista tietä ulos ja sittasontiainen pyhä skarabe pyöritti sen
jälleen taivaalle paistamaan. Aurinko oli
näin yön aikana puhdistanut maan pimeän puolen.
Raamatun mukaanhan käärme houkutteli
ihmisen syömään hyvän- ja pahantiedon
puusta, jotta hän tulisi
jumalan kaltaiseksi tiedossa.
Ja
muistamme kuinka siinä kävi. Jumalat
huomasivat että ihmisen silmä avautui näkeväksi ennen aikojaan, ennen kuin
hänen ymmärryksensä oli vielä tarpeeksi kehittynyt ja oli vaara
että hän heti samantien söisi vielä
elämänpuustakin, ja eläisi ehkä pahantapaisena ikuisesti.
Siksi he ajoivat ihmisen pois paratiisista
tänne maan päälle jatkamaan sen hyvän ja pahantiedonpuusta syömistä, jotta
hänen vielä kehittymätön älynsä kasvaisi vastaanottamaan jumalaisen järjen,
yhden tämän elämänpuun hedelmistä.
Je
esushan sitten ensimmäisenä ihmisenä
vastaanotti päivätajunnassaan tämän pyhän hengen eli jumalaisen järjen. Ja
hänen tulostaan alkoi uusi aika ja ajanlaskukin ihmiskunnassa.
Muistamme Kreikan mytologiasta kuinka
Prometeus varasti ihmiskunnalle jumalaisen tulen taivaista ja kuinka Zeus häntä
rankaisi.
Samoin Ikaros poltti siipensä lennettyään
liian lähelle aurinkoa, eli jumalaista tulta.
Ihminenkin joka vielä
puhdistumattomana tulenarkana itsekkäistä syistä herättää jumalaisia voimia
itsessään polttaa helposti siipensä ja hidastaa omaa henkistä kehitystään.
Kantasuomalaiset jotka 5000 vuotta sitten
tulivat idästä ja sivistivät nämä Euroopan kansat kertoivat näille alkuasukkaille
kuin lapsille satuina jumalaisia tarinoita.
Siksi Euroopan ja Aasian mytologioissa
löydämme samoja asioita kuin Kalevalastakin, vain hieman eri tavalla kerrottuina.
Kalevala kuvaa kuitenkin ehkä paljon
seikkaperäisemmin ja elävimmin vertauskuvin nämä samat asiat.
Niin kuin silloin ennen valo tuli idästä,
ehkä se nyt Kalevalaisen kulttuurin uuden tulemisen myötä loistaa viisauden
valona täältä pohjoisesta.
Näin ainakin Nostradamuksen, Blavatskin ja
Steinerin mukaan.
Pekka Ervastia mainitsematta
sillä hänhän sen valon kävi täällä jo sytyttämässä näkyväksi, aukaisemalla
Kalevalan syvällisemmän ymmärtämisen meille, samoin kuin esoteerisen (sisäisen)
kristinuskon
Kyseessähän on jumalaisen järjen valo joka
jo ammoisina aikoina lankesi taivaista maan päälle, palatakseen meidän
tajuntamme kautta takaisin taivaisiin, luotuaan sitä ennen paratiisin tänne
maankin päälle. Kalevala kuvaa tämän lankeemuksen hieman lyhennettynä näin:
”Tulta iski ilman Ukko valahutti valkeata
miekalla tuliterällä, säilällä säkenevällä.
Kätkevi tulikipunan kultaisehen
kukkarohon, hope’isehen kehä’än. Antoi neien tuui
tella, ilman immen vaapotella.
Neiti pitkän pilven päällä, Impi ilman
partahalla,
tuota tulta tuuitteli, valkeaista
vaapotteli, kultaisessa kätkyessä, hihnoissa hopeisissa
.
Tuli tuhmalta putosi valkea
varattomalta kätösiltä käänteliän, sormilta somittelia
n. Taivas reikihin repesi, ilma kaikki
ikkunoihin. Kirposi tulikipuna, suikahti pun
asoronen, läpi läikkyi taivosista, puhki
pilvistä pirisi, läpi taivahan yheksän, halki k
uuen kirjokannen”
Tämä taivaasta kuin salamana
tullut tuli aiheutti suurta tuhoa maahan langetessaan.
Muistamme raamatusta kuinka Lusifer
valontuoja taivaallisessa kodissaan on yhtä Kr
istuksen kanssa, mutta maahan langettuaan peittää kasvonsa ja muuttuu
kirkkojen kiroamaksi Saatanaksi.
Kalevala ei näe häntä yhtä pahana kuin
kristikunta vaan nimeää hänet Pohjan Akaksi
joka meitä täällä maan päällä kehityksen kiertokoulussa pyörittää.
Jokainen me olemme hänen antamiaan läksyjä
lukeneet. Hän se sai meidät antamaan
ajatusvoimaamme tunnepuolemme houkutuksille, jolloin syntyivät himot ja
itsekkäät halut joiden näemme parhaillaankin ihmiskunnassa valtoimenaan riehuvan.
Ne ovat kuitenkin olleet välttämättömät,
jotta olemme oppineet pahan ja sen kautta hyvänkin tuntemaan.
Ihminen Lemurialle asti eli vielä
taivasmaailman kultaisessa kätkyessä, mutta Eeva joka annettiin Aatamille
seuraksi, Lusiferin kehoituksesta vietteli hänet oman tunneluontonsa
houkutuksiin ja sai siten meidät kirkollisesti sanottuna lankeamaan syntiin eli
putoamaan tämän aineen maailman syövereihin.
Kalevala kuvaa kuinka tämän taivaallisen
tulen sitten nielee sinervä siika jonka vuorostaan nielee kulea kuuja jonka
taas nielee halea hauki.
Tämä jumalainen tuli vajoaa yhä syvemmälle
tähän eläimelliseen luontoomme.
Sehän se meidät
parhaillaankin pitää lämpimänä ja kantaa elämää meissä.
Mutta kuten raamatussakin Kristus syntyy
talliin eläintemme keskelle, niin Kalevalassakin kuvataan pieni mies, Päivän
poika, joka merestä nousi ja Isältään taivaista pudotetulla puukolla halkaisee
hauin vatsan ja vapauttaa tämän tulisorosen tästä eläimellisestä luonnostamme.
Kuitenkaan emme persoonallisuutena
epäpuhtaina ole voineet ehkä vielä tätä tulta itsessämme kohdata. Kalevala
kertoo sen näin:
”
Olipa aikoa vähäinen. Rauta tahteli
tavata vanhempata veikkoansa, käyä tulta tunt
emahan. Tuli tuhmaksi rupesi, kasvoi
aivan kauheaksi: oli polttoa poloisen, rauta
raukan, veikkosensa. Rauta pääsi
piilemähän, piilemähän, säilymähän tuon tuiman
tulen käsistä, suusta valkean vihaisen.”
Kaikissa
5 mytologioissa kuvataan sitä ihmisen kaipuuta
jumalaisen järjen tuntemiseen ja kuinka Jumalat pistävät ihmisen kovaan kouluun
jotta hänen älynsä kehittyisi vastaanottamaan tätä järkeä. Näinhän mekin
pistämme lapsemme jo pienenä kouluun oppimaan.
On mielenkiintoista todeta, kuinka tätä
jumalaista tulta on eri aikoina suuret tietoon vihityt opettajat ihmiskunnalle
välittäneet. Ja tässä mainittujen kolmen mytologian kautta ovat sitä Prometeus,
Jeesus ja Väinämöinen meille länsimaiselle eurooppalaiselle kulttuurille
tuoneet.
Kaikkien näiden maiden: Kreikan, Israelin
ja Suomen liput ovat ehkä tästä syystä sinivalkoiset. Eikä YK:nkaan lippu
sattumalta ole sinivalkoinen. Puhumattakaan EU:n lipun sinisellä pohjalla
olevasta kalevalaisesta symbolista kultaisesta tähtiaurasta.
Aura kultainen kuvoa, sillä kynnät
Euroopankin kyisen pellon käärmehistä.
Tarvitsemmeko parempaa viestiä enää siitä
Steinerin väittämästä, että tuleva Eurooppalainen kulttuuri on oleva
Kalevalainen.
Taivaan sineä pidetään hartauden ja
pyhänhengen värinä ja sillä liikkuvat valkeat
poutapilvet ovat kuin jumalaisen puhtaita ajatuksia.
Suomen lipun taivaansininen risti on siten
ihmisen vertauskuva joka on pyhänhengen täyttämä ja siksi voidaan sanoa että
tässä merkissä voitatte.
Mutta mennäämpä Kalevalan elämältä
hersyvään kerrontaan meidän persoonallisen älymme eli raudan syntymiseen. Ja
näinhän se alkaa:
”Ukko ilmoinen
Jumala, hieroi kahta kämmentänsä, mykelti molempiansa vasemma
ssa polven
päässä. Siitä syntyi kolme neittä, koko kolme luonnotarta rauan
ruostehen
emoiksi suu sinervän siittäjiksi.
Neiet
käyä notkutteli astui immet pilven
äärtä
utarilla uhkuvilla nännillä pakottavilla. Lypsit maalle maitojansa, uhkutit utarian
sa, lypsit
maille lypsit soille lypsit vienoille vesille.
Yksi lypsi mustan maion
vanhimpainen
neitosista siitä syntyi meltorauta. Toinen valkean valutti keskimmäine
n neitosia
siit on tehtynä teräkset. Kolmas puikutti punaisen nuorimmainen neito
sia, siit
on saatu rääkyrauta.”
Rääkyrautahan tarkoittaa valurautaa. Kyse on kolmesta
raudan olomuodosta eli tajunnantilastamme joilla yksilöllinen älymme
toimii:
Unitajunta, sisätajunta ja
päivätajunta.
Lemurialle
asti me elimme unitajunnan eli mustan maion aikaa. Ajatus oli joustavaa ja
pehmeää kuin meltorauta. Elimme tajunnallisesti paratiisillista lapsuuden
aikaa.
Mutta sitten
käärme eli Lusifer sai meidät syömään hyvän ja pahantiedon puusta, jolloin
silmämme avautuivat tähän ulkoiseen maailmaan, joka oli aluksi outo ja jouduimme
elämään sisätajuntamme unimaailmasta saamien teräksenlujien tapojen ja tottumuksien
eli valkean maidon varassa.
Se tajunta
kuvataan valkeaksi koska se on pysyvin, elämästä toiseen siirtyvät tapamme ja
ajatustottumuksemme, niin hyvät kuin pahatkin. Ja niiden hallintahan onnistuu
vasta tulisen kokon eli vaakalintu valkeaisen avulla.
Lemurialla
saimme kuupitreiltä eli Kalevalaisittain Kuuttaret kutoivat
tämän fyysisen muotomme, muottimme, johon
tämä nuorin neitosista puikutti punaisen rääkyraudan eli valuraudan, joka on
kaikista jähmein joustamattomin raudan muoto eli tajunnantila. Onhan fyysinen ruumiimme jähmein olemuspuolemme.
Aivoihimme on
kuitenkin varattu mahtava massamuisti-verkosto jonka kapasiteetista käytämme
vasta muutamaa prosenttia.
Ehkä se
tulevaisuudessa tulee näyttelemään suurtakin osaa elämässämme, kun tuomme
taivasten valtakunnan tänne maan päälle asti.
Nämä kaikki
tajunnan muodot ovat yhtaikaa meissä jatkuvan kehittymisen alaisina ja
Kalevalaisittain sanottuna: Seppo Ilmarisen alasimella.
Pohjan akan antamien kolmen ansiotyön
kautta puhdistamme niistä elämien melskeissä kertyneen kuonan pois.
Kalevalassa voimme seurata tätä älyn
kehitystä aina jumalaisen järjen yhteyteen asti, joka pyhänä henkenä astuu
meidän päivätajuntaamme ja lunastaa sen tästä alhaisesta tilastaan rautaisesta
pakkopaidasta ja materian suosta, sillä kerran me sytymme tästä tulesta ja
palaamme roihuten takaisin tulen tuville.
Tuli joka karkotti raudan piilemään tänne
aineellisuuden maailmaan Kalevalassa sitten Seppo Ilmarisena arvelevi
ajattelevi: Mitä tuostakin tulisi, josp on tunkisin tulehen, ahjohon
asettelisin?
"Rauta raukka säpsähtihe, säpsähtihe ,
säikähtihe, kun kuuli tulen sanomat, tulen tuiman
maininnaiset. ”Sanoi seppo Ilmarinen:
Ellös olko milläskänä! Tuli ei polta tuttu
ansa, herjaele heimoansa. Kun tulet
tulen tuville, valkean varustimille, siellä kasvat
ka
unihiksi, ylenet ylen ehoksi: miesten
miekoiksi hyviksi, naisten nauhan päättimiksi
.”
Elikkä älyn julmasta
vahingoittavasta miekasta taotaan tulessa totuuden parantava hengenmiekka ja
älykkyyden korskeudesta naisellisten hyveiden sulo, jolloin miehinen ja naisellinen
puolemme yhtyvät meissä ymmärrykseksi.
Ja niin seppo Ilmarinen tuikkaa raudan
tuleen, joka huuti ja valitti tuskissa tulen punaisen ja pyysi päästä heti
pois.
”Jos otan sinun tulesta ehkä
kasvat kauheaksi, kovin raivoksi rupeat, vielä veistät veljeäsi, lastuat emosi
lasta."
Ilmarinen syystä epäilee että paha saa
vallan jos persoonallinen äly saa vapaasti kulkea omia teitään. Siksi hän
tempaa raudan tulesta ja alkaa takomaan sitä järjen käyttövälineeksi.
Tuskissaan rauta lupaa ja vannoo valalla
olevansa kunnolla ja herjaamatta sukuaan, jos vapautuu tästä tuskasta. Mutta
kuinka vaikea meidän onkaan pitää heikkoina hetkinä tekemiämme lupauksia
itsellemme.
font size=
Kuinka monta kertaa meidän pitääkään
kompastella ja kolhia päätämme ennen kuin siellä alkaa mitään valjeta.
Ja mikä se on joka meitä viskoo. Se on
tämä meidän hallitsematon tunnepuolemme, joka sortuu kaikkiin älyttömyyksiin
vai pitäisikö sanoa kaikkiin älyn ehdotuksiin.
Näiden olemuspuoliemme
yhtyminen on ollut kuitenkin välttämätön
jotta voisimme herätä kerran olemaan kokonaan Ihmisiksi isolla iillä. Älyn on
pitänyt piehtaroida tunteiden, himoissa ja palossa.
Sama Kalevalaisittain sanottuna:
”Viel oli
pikkuista vajalla rauta raukka tarpehessa. Rauta ei kasva karkeaksi, ilman
veessä kastumatta.”
Älyn logiikka on kastettava ja koeteltava
tunteiden karkaisuvedessä,
jotta inhimillinen
ymmärrys syntyisi, joka vasta kelpaa Jumalaisen Järjen työkaluksi.
Sillä, mitä me teemme ja jätämme tekemättä
ei ole yhtä suurta merkitystä tulevaisuutemme suhteen, kuin sillä missä on
sydämemme ja ajatuksemme, koska näillä me luomme tulevaisuutta, ja tulemme
siksi missä ajatuksemme ja tunteemme enimmin viihtyvät.
Siitä Seppo Ilmarinen itse tuota arvelevi:
Laati pikkuisen poroa, lipeäistä liuotteli
teräksenteko-mujuiksi, rauan
karkaisu-vesiksi. Sanoi vielä mehiläiselle: Tuo simoa
siivessäsi kanna mettä kielessäsi kuuen
kukkasen nenästä, seitsemän on heinän
päästä, teräksille tehtäville, rauoille
rakettaville !
Mutta mehiläinen joka
toisaalla Kalevalassa oli tuonut Hengen taivaista olikin muuttunut
herhiläiseksi joka viskoi karkaisuveteen hiien hirmuloita, käärmehen kähyjä,
maon mustan mujuja, kusiaisen kutkelmoita, sammakon salavihoja.
Ja kun Ilmarinen tähän veteen tempasi
tulesta teräksen: sai siitä teräs pahaksi, rauta raivoksi rupesi, petti
vaivainen valansa, söi kuin koira kunniansa: veisti raukka veljeänsä sukuansa
suin piteli, veren päästi vuotamahan, hurmehen hurahtamahan.
Raamatussa jo Kain tappoi veljensä
Aabelin, ja siitä lähtien yhä suureneva raivopäisten Kainien joukko on täällä ihmiskunnassa riehunut.
Raamattu kuvaa kuinka Lemurialla kun vielä
elimme unimaailmassa vihamies eli lusifer kylvi ohdaketta tähän Eevan eli
tunteemme peltoon.
Atlantin mantereella rauta sitten
suurimpaan raivoonsa rupesi, että koko manner piti upottaa vedenpaisumuksella.
Se oli moinen kastevesi. ----------
Menemme sitten toiseen raudan ja tulen
kohtaamiseen Kalevalassa, nimittäin Joukahaisen ja Väinämöisen kilpalaulantaan.
Tässä tarinassa tulemme jo lähemmäksi
nykyistä aikaa ja elämäämme. Joukahainen joka kuvaa hyvin nykyistä pelkästään
koulutiedoilla pyntättyä älykästä ihmistä kuulee Väinämöisestä, jota kehutaan ylen
suureksi tietäjäksi, päättää lähteä mittelöimään tietojaan ja karahuttaa rekensä
Väinämöisen kanssa yhteen.
Väinämöinen kehoittaa häntä väistymään nuoremmuuttaan.
Mutta Joukahainen sanoo: ”Vähä on miehen nuoruuesta, nuoruuesta vanhuuesta!
Kumpi on tieolta parempi, muistannalta mahtavampi sep’ on tiellä seisokohon
toinen tieltä siirtyköhön.”
No, Väinämöinen kysyy mitä sie enintä
tieät, yli muien ymmärtelet.
Joukahainen
alkaa luettelemaan ulkoa oppimiaan asioita, johon Väinämöinen tokaisee: Lapsen
tieto, naisen muisti, ei ole partasuun urohon, eikä miehen naisekkahan ! Sano
syntyjä syviä asioita ainoisia!
Lapsen ja partasuun urohon tiedon eron
ymmärrämme, mutta mitä Väinämöinen tarkoittaa naisen muistilla? Väheksyykö hän
naista?
On muistettava, ettei Kalevala missään
halveksi naista, vaan pikemminkin päinvastoin. Naisella Kalevala kuvaa
luonnollisesti tunnepuoltamme jossa ei yksin sinänsä muistia ole.
Mutta sitten Väinämöinen sanoo partasuun
uroonkin jälkeen vielä korkeamman tieon asteen eli: eikä miehen naisekkahan.
Eli todellinen ymmärrys ja viisaus ilmenee
meissä vasta kun mies ja nainen ovat meissä yhtyneet. Äly ja tunne antautuneet
toisilleen.
Ne eivät ole enää ristissä ja riidassa,
vaan ympyrässä joka jo foneettisesti on jumalainen muoto. Silloin
aivokurkiainen on aktivoituneena meissä, joka yhdistää vasemman ja oikean
aivopuoliskon toisiinsa.
Sama tapahtuu aivotutkimuksen mukaan kun
kuuntelemme barokki musiikkia, eli ba rokkia. Ba ilmeisesti ilmaisee, että on
kyse rokin vastakohdasta.
Joukahainen, joka edustaa meidän
persoonallista älyämme huomaa oman tietämättömyytensä Väinämöisen edessä ja
lankeaa valehtelemaan, ja kun joutuu valheesta kiinni turvautuu miekkaansa.
Miten inhimillistä!
Sanoi Vanha Väinämöinen:
”En noita pahoin
pelänne miekkojasi, mieliäsi, en lähe miekan mittelöhön sinun kanssasi katala,
kerallasi kehno raukka.”
Siinä nuori joukahainen murti suuta,
väänti päätä, murti mustoa haventa. Ja kun Joukahainen uhkaa laulaa Väinämöisen
siaksi läävään suuttuu väinämöinen ja häpesi tämmöistä yltiöpäistä
tietämättömyyttä.
Väinämöinen päättä antaa opetuksen tälle
jukuripäälle ja loihe itse laulamahan:
Järvet läikkyi, maa järisi, vuoret
vaskiset vapisi, paaet vahvat paukahteli kalliot kaheksi lenti, kivet rannoilla
rakoili Väinämöisen laulaessa.
Lauloi nuoren Joukahaisen suohon
suonivöistänsä, niittyhyn nivuslihoista, kankahasen kainaloista.
Joukahaiselle tulee tuska päälle
huomattuaan Väinämöisen mahdin ja alkaa armoa anelemaan, ja lupaa antaa
lunnaiksi kaikki maalliset tavaransa mitä omistaa, ja mihin hän on elämässään
kiintynyt ja mitä tarpeellisina pitää, jos Väinämöinen pyörtää pyhät sanansa.
Väinämöinen eli Jumalainen elämä ei huoli
tavaroistamme, vaan meidät itsemme se haluaa, älymme ja sydämemme. Se haluaa
että luovumme kaikesta siitä mikä sitoo sydämemme tähän aineen ja sielullisuutemme
harhaan.
Ja mikä se on joka eniten sitoo on
omistamisen halu ja oikeus.
Minusta sinä et omista
taloasi, vaan talosi omistaa sinut sanoi Apollonios Tyanalainen jo ajanlaskun
alussa rikkaalle nuorukaiselle.
Mene ja myy kaikki mitä sinulla on ja jaa
se köyhille ja seuraa minua sanoi Jeesus rikkaalle nuorukaiselle.
Väinämöinen ei anna enää Joukahaiselle
edes valinnan mahdollisuutta tässä vaiheessa kun hän on mennyt jo liian
pitkälle elämää uhmaten.
Ihminen pistetään joskus niin tyhjän
päälle, että hän heräisi tosissaan kysymään elämän tarkoitusta ja totuutta.
Väinämöinen laulaa Joukahaisen yhä
syvemmälle, että hän on jo suuta myöten suossa.
Vasta kun Joukahainen hädissään suuressa
elämäntuskassaan nöyrtyy ja lupaa elämälle senkin mikä hänessä on parasta,
puhtainta, kauneinta, ja mitä hän on sisimmässään vaalinut, kun hän lupaa oman
Aino sisarensa lunnaiksi. Silloin Väinämöinen ilahtuu ja vapauttaa hänet
tukalasta tilastaan.
Vihdoinkin älysit sen mitä minä elämä
sinulta haluan.
Ihmisen älystä eli
rääkyraudasta oli tulla este henkiselle kehitykselle.
Vasta kun itsekkyys, joka älyssä asustaa
murtuu on ihminen valmis
luopumaan ja
älyssään antautumaan henkiselle elämälle.
Kyisen pellon eli itsekkyyden kyntäminen
onkin ensimmäinen aste henkisellä tiellä. Itse pois kyistä käärmehistä
Aino edustaa sitä ihmissielun kaikista
kauneinta viatonta neitseellistä suloa jota jokaisen ihmisen sydämessä piilee,
ja jonka me miehet helposti pidämme visusti sisällämme emmekä kehtaa julki
tuoda.
Se
on jotenkin yhteydessä siihen satujen prinsessaan meissä
joka ikävöi prinssinsä saapumista vapauttamaan
hänet tästä ainaisesta onnen kaihosta.
Mutta ei Joukahainen vielä täysin tunne
Ainopuolta itsessään. Vaikka me älyssämme olemmekin valmiita luopumaan
entisestä ehkä paheellisesta elämästämme ei se aina käytännössä onnistukkaan.
Näin käy myös Joukahais-Aino sielun. Aino
joka odotti uljasta prinssiä kosijakseen pettyykin katkerasti kun hänet
ikälopulle Väinämöiselle luvattiin.
Ainosielu oli vielä liian nuori
ymmärtääkseen antautua tälle jumalaiselle viisaudelle joka Väinämöisenä häntä
lähestyi.
Evankeliumeissahan Maria meni Josefille,
vanhalle miehelle ja synnytti itsessään Kristuslapsen. Tätä antautumista
pyhälle hengelle elämä meiltä jokaiselta odottaa.
Mutta kuinka Aino-sielun sitten kävikään?
Aino itki katkerasti
monestakin syystä. Ensiksi siitä syystä, että hänen ihmisyyttään oli loukattu
kun häneltä kysymättä oli hänet Väinämöiselle luvattu.
Toiseksi koska hän ei ollut vielä valmis
luopumaan niistä elämän ihanuuksista, iloista ja nautinnoista, joista hän
kuvitteli joutuvansa luopumaan vanhan ilottomalta tuntuvan viisauden rinnalla.
Ja kolmanneksi koska hän oli kohdannut
Väinämöisen, ikielämän suuruuden ja viisauden, niin sisimmässään hän ymmärsi ja
murehti omaa kykenemättömyyttään kohdata ja iloita siitä.
Joukahais-Ainosielu ei ollut vielä toista
ansiotyötä suorittanut, eli mustan maion, unimaailmansa puhdistamista, mikä
tarkoittaa tunneluontomme hallintaan ottamista.
Aino vielä hukuttautui mieluummin oman
tunneluontonsa iloihin ja tunnelmointeihin;
mutta ei ehkä kuitenkaan entisenään. Väinämöisen näkeminen oli tehnyt
vaikutuksen.
Hänen äitinsä eli luontoäiti, fyysinen
ruumis, ilahtui suuresti kuultuaan suuren kosijan ilmaantumisesta. Tämän tuloa
hän oli aina odottanut, sillä se merkitsi vapautumista hänellekin Ainosielun
ruumiilleen aiheuttamista kärsimyksistä.
Siksi oli hän innoissaan paljastanut
Ainolle salaisuuksiaan: kapioitaan, jotka Aino tulisi saamaan vihkiydyttyään
Väinämöiselle: kuusi kultavyötä, setsemän sinihamosta, ne olivat kuuttaren
kutomat, päivättären päättelemät. Eli jo kuu ja aurinkokaudella kudottu ihmisen
tuleviin prinsiippeihin eli ilmeneviin ruumiillisiin muotoihin.
Uteliaisuus valtaa Aino-mielen ja hän
menee ja ominpäin, ilman vihkiytymistä jumalaisen järjen kanssa, pukee
päällensä näitä sinihamosia eli herättää joitakin tshakrojaan toimintaan ja
ilman puhdistautumista, valmistautumattomana lähteekin vierimään pitkin maita
pitkin soita pitkin synkkiä saloja,
ja
lopuksi hukkuu tunneluontonsa astraalimaailman houkutusten pyörteisiin.
Siihempä kana katosi, siihen kuoli impi
rukka. Se oli surma nuoren neien, loppu kaunihin kanasen. Eli sielullinen, ei ruumiillinen
itsemurha.
Aino ei piitannut äitinsä ohjeista, joka
innoissaan siitä että sukuun oli tulossa suuri sulho, oli kapiot paljastanut,
mutta kuitenkin kehoittanut Ainoa ensin syömään vuosi suloa voita: tulet muita
vuolahampi; toinen syö sianlihoa: tulet muita sirkeämpi; kolmas kuorekokkareita:
tulet muita kaunihimpi.
Kolme vuotta olisi ollut vielä kihla-aikaa
sulhon kosinnasta. Kolme vuotta olisi Ainon pitänyt käydä puhdistuksen tietä ja
niin hänen tshakransa olisivat Väinämöisen ohjauksessa heränneet oikealla
tavalla toimimaan, ja auttaneet hänet jumalalliseen viisauteen. -------
Menemme nyt loppunäytökseen älyn ja järjen kohtaamisessa.
Pohjan akka, joka meitä ja
meidän älyämme tässä elämässämme kouluttaa antaa viimeisenä ansiotyönä meille
pyydystää suuri suomuhauki liikkuva kala lihava tuolta tuonelan joesta, manalan
alantehesta.
Tämä ansiotyöhän tarkoittaa sisätajunnan
eli valkean maidon puhdistamista. Se on meidän vaikein tehtävämme, emmekä
siihen persoonallisuutena yksin pystykkään.
Sisätajunnassa asuvat meidän
elämästä toiseen siirtyvät tavat ja
tottumukset joita ei kovin helpolla muuteta. Luonto suojaa näin, ettemme pääse
helpolla turmelemaan edellisissä elämissämme saavuttamiamme hyviä ominaisuuksia
Tuonen eli unohduksen virta jossa työ on
suoritettava on vaarallinen. Harva on sen yli elävänä eli tajuisesti selvinnyt.
Se on Hiidenvesi jossa Vesihiisi
ensimmäisenä on niskaan käymässä ja suuri suomuhauki vaivatta nielaisee meidät.
Ilman Pohjanneidon apua emme siitä selviä.
Hän neuvoo meitä. ”Taop on tulinen kokko, vaakalintu valke’inen! Sillä saanet
suuren hauin, liikkuvan kalan lihavan.”
Tulinen kokko, vaakalintu valke’inen.
Vastaavuus evankelumeissa tulee helluntain apostolien pyhän hengen kasteesta :
Ja he näkivät ikään kuin tulisia kieliä jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän
itsekunkin päälle ja he tulivat kaikki pyhällä hengellä täytetyiksi.
Kalevala kuvaa ajatusta aina linnulla:
tunteesta nousevaa ajatusta sotkalla eli vesilinnulla. Älystä nousevaa kokolla
eli kotkalla ja tulinen kokko kuvaa siten jumalaisen järjen tuomaa ajatusta
meihin.
Pyhä henki eli jumalainen järki kuvataan
taiteessa yleisesti valkeana lintuna. Vaakalintu valke’inen kuvaa siten
ymmärryksen heräämistä meissä, puhdistuneen sydämen ja jumalaisen ajatuksen
välille syntyvää tasapainoa ja hyvää tahtoa.
Kalevala kuvaa kuinka suuri kamppailu
totuudenetsijässä on tämä loppurynnistys. Persoonallinen äly on siinä kuin
sivustakatsoja kun jumalainen ajatus tekee meissä työtään tuonelan hauin
pyytämisessä:
Tuo kokko, komea lintu, lenteä
lekuttelevi; lenti hauin pyyäntähän, hirmuhampahan
hakuhun, tuonne Tuonelan joelle, Manalan
alantehelle.
Yksi siipi vettä viisti, toinen taivasta
tapasi, kourat merta kuopaeli, nokka luotoja
lotaisi. Siitä Seppo Ilmarinen lähtevi haroamahan
tuota Tuonelan jokea, kokko
luona vahtimahan.
Vetehinen veestä nousi, koppoi kiinni
Ilmarisen. Kokko niskahan kohahti, Vetehisen
päätä väänti, polki päätä pohjemmaksi,
kohti mustia mutia.
Jo tulevi Tuonen hauki, ve’en koira
vengottavi. Ei ole hauki pienen pieni, eikä
hauki suuren suuri: kieli kahta
kirvesvartta, hampahat haravan varren, kita kolmen
kosken verta, selkä seitsemän venehen.
Tahtoi seppoa tavata, syöä seppo
Ilmarisen. Tuli kokko kouotellen, isketellen ilman
intu. Eik’ ole kokko pienen pieni eikä
aivan suuren suuri: suu sen on satoa syltä,
k
ita kuusi koskellista, kieli kuutta
keihäsvartta, kynnet viittä viikatetta.
Keksi suuren suomuhauin, liikkuvan kalan
lihavan, iskevi kaloa tuota, vasten suo
uja sukaisi.
Silloin suuri suomuhauki, liikkuva kala
lihava, painavi kokon kynimen alle selvien
vesien. Niin kokko kohotteleikse, ilmahan
ylenteleikse: nosti mustia muria päälle
selvien vesien.
Liiteleikse, laateleikse; toki toisesti
kokevi. Yhen iski kynsiänsä hauin hirmun hartio
ihin, ve’en koiran koukkuluihin; toisen
iski kynsiänsä vuorehen teräksisehen, raut
aisehen kalliohon.
Kilpestyi kivestä kynsi, kalpastihe
kalliosta: jo hauki sukeltelihe, ve’en venkale ve
ihe kynsistä kokon kynimen, vaakalinnun
varpahista, jälet kynnen kylkiluilla, ha
ennehet hartioilla.
Siitä kokko rautakoura kivastihe vielä
kerran; siivet välkkyi valkeana, silmät selvänä
tulena: saip’ on hauin kynsihinsä, ve’en
koiran kourihinsa. Nosti suuren suomu
hauin, ve’en venkalan veälti, alta
aaltojen syvien päälle selvien vesien.
Näin on viimeinenkin este
poistunut, kuolema on voitettu. Ihminen astuu itsetietoisena tuonen eli unohduksen
virran yli.
Kuitenkin tämä kohtaus jos mikä osoittaa
sen, että emme me mitänä voine, emme mitänä itsestämme,ilman armotta Jumalan, toimetta totisen Luojan.
Näin on jumalainen ajatus, järki, pyhänä
henkenä astunut päivätajuntaamme.
Jumalainen minuutemme on saanut hallintaansa
persoonallisuuden päivätajunnan, unitajunnan, sekä nyt lopuksi lopullisesti
vapautunut älymme luomista sisätajunnankin kahleista.
Olemme selviytyneet sen
orjantappurapensaikon läpi jonka takana prinsessamme on jo 100 vuotta eli
pitkään meitä odottanut.
Pohjolan häissä meidät sitten vihitään
tämän Pojanneitomme eli taivaallisen ylkämme kanssa, eikä tuli polta enää
tuttuansa, vaikka halaukset saattavatkin jo taivaallisen lämpimiltä tuntua.
span style=