Esitykseni aihe on suomalaisten
tietäjien viisaus.
Lienee aluksi hyvä määritellä mitä
viisaudella tarkoitetaan, sillä materialistisella ja henkisellä ihmisellä on
hyvin erilaiset käsitykset asiasta.
Huomisen Kalevala-päivän kunniaksi
valitsin tämän aiheen tuodakseni esille sen mikä ero on oppineella ihmisellä ja
tietäjällä.
On sanonta että pieni tieto paisuttaa,
suuri tieto nöyräks saa.
Monet oppineet ja taitavat ihmiset jotka
eivät yleensä rukoile eikä ruinaa, saattavat tiukan paikan tullessa elämässään
avuttomina pyytää kuitenkin näkymättömiä korkeampia voimia avukseen. Luontoko
se tikanpojan puuhun vetää.
Nykyään mielletään viisaiksi paljon oppineet
ihmiset ja heitä arvostetaan ja kuunnellaan yhteiskunnan tärkeissä
kysymyksissä. Jo lapsesta lähtien kasvatetaan myös kouluissa meitä tiedon
tielle, eikä viisauden. No sanoohan sananlaskukin, ettei oppi ojahan kaada,
eikä tieto tieltä työnnä, eli hyvä tarkoitushan siinä tietysti ilmenee. Mutta
hyvässä tarkoituksessa saadaan maailmassa paljon pahaakin aikaan.
Monasti alle kouluikäisten lasten suusta
kuulee suuria totuuksia, johtuuko siitä, että heidän tajuntansa on lähempänä
Minuuttaan. Koulun älyllinen opetus kuitenkin tällaiset tukahduttaa
Muistatte kuinka Kalevala erottelee vertauskuvassaan
älykkään oppineen ja viisaan tietäjän toisistaan: Maallisilla tiedoillaanhan
nuori Joukahainen suistui tieltä älynsä suohon haastaessaan Väinämöisen,
tietäjän, tiedoissa mittelöön. Joukahainen vapautui vasta kun luopui kaikesta
siitä minkä luuli omistavansa.
Miksi edelleenkään meillä Suomessa ei
arvosteta tietäjien tietoa, jotka lasten tavoin jälleen elävät taivasten
valtakunnan yhteydessä, vaan maallista tieteen tuomaa tietoa. Johtuuko se
tietämättömyydestä?
Ainakin
Kalevalan suhteen voidaan sanoa kyllä.
Tieteellinen Kalevala-tutkimus on hyvä
esimerkki siitä mihin johtaa materialistinen yliopistollinen tieto verrattuna
tietäjien tietoon. Ehkäpä tämä koskee tänä päivänä myös
yhteiskunnallisiakin asioita.
Tiede ja älykäs ihminen vasta opettelee
löytämään oikeat ratkaisut älyllään ja siksi älyn tuoma tieto sekä sen myötä tieteellinen
tieto on hyvin lyhytaikaista ja kehittyvää aikain viisauden rinnalla, jota
tietäjät edustavat.
Aikain viisaus pysyy aikakaudesta
toiseen samana ja sen syvempää viisautta vain puutteellisesti sanoilla pystytään
ilmaisemaan. Siksi Jeesuskin puhui kansalle vain vertauksin, joiden ymmärrys ei
ollut vielä kehittynyt.
Miksi sitä ei sitten pystytä sanoin
selittämään?
Esimerkiksi koittakaa selittää
ihmiselle, joka ei ole rakkautta kokenut mitä rakkaus on. Sanoihan Paavalikin,
että vaikka teillä olisi kaikki tieto, mutta teillä ei olisi rakkautta, ette te
mitään olisi. Sehän olisi vain puoli’naista tietoa ja ainakin mies haluaa
omakseen koko’naisen. Tämä sanonta olennaista, että olen naista, meille
miehille jo viittaa, että osaisimme ottaa järkeilyssämme huomioon sen
naisellisen tunnepuolemmekin ollaksemme viisaampia.
Eikös tämä Suomen kielikin ole hyvin
vertauskuvallista.
Ajanlaskumme varhaisina vuosina piti
syvempi tieto myös salata vertauskuvin, jottei se joutunut tietämättömien
ihmisten ja kirkon hävittämäksi, niin kuin kävi gnostilaisten tekstien. Myöhemmin
ei voinut henkensä uhalla puhua kirkon vastaisia oppeja joutumatta inkvisition
uhriksi.
Siksi tietäjämmekin joutuivat siirtymään
idemmäksi Karjalaan, jotta pystyivät laulamaan Kalevalaisia runoja pelkäämättä.
Idän Ortodoksinen kirkko ei heitä vainonnut.
Tietysti syvempi tieto on myös
vaarallista ihmiselle, joka ei ole siihen oikealla tavalla valmistunut
vastaanottamaan, vaan saattaa koitua hänelle itselleen tuhoksi. Siksi tietäjät
myös suojellakseen pukivat syvemmän tiedon vertauskuviin.
Itsekäs ihminen, joka omaa paljon
alempia taipumuksia haluaa mielellään hävittää opetukset, jotka eivät sovi
hänen pyrkimyksiinsä. Hänen pitää vielä kokemusten ja kärsimysten kautta saada
ymmärryksensä heräämään syvempään elämänymmärrykseen ja elämänuskoon.
Tieteellistä tietoa tarvitaan kyllä ihmisen
älyn kehittämiseksi, mikä onkin länsimaisen ihmisen kehitystarkoitus osittain pitkään
ollutkin. Mutta ihmiseksi kasvaminen vaatii paljon enemmän.
Kaikki ihmiskunnan suuret tietäjät
painottavat ymmärryksen syntymistä ihmisessä, siihen ei yksin älyllä ylletä.
Älystä saattaa jopa tulla este ymmärrykseen pääsystä. Älyllä on saatu ehkä
enemmän pahaa kuin hyvää aikaa ihmiskunnassa. Ellei äly lyöttäydy oikeiden tunteiden
kanssa yhteistyöhön jää ajatus monasti yksipuoliseksi eikä kokonaisymmärrystä
synny.
Ymmärrys onkin meidän älymme ja tunteemme
eli miehemme ja naisemme yhteisymmärryksen tuote meissä. Ymmärrys sitten voi
vastaanottaa jumalaisen järjen eli Pyhän hengen tajuntaansa, jolloin ristiriita
tältä ristiltämme poistuu. Henkinen kasvu onkin tajunnan kasvua.
Siinä onkin tietäjien ero älykkääseen
ihmiseen verrattuna, että heidän tajuntansa vastaanottaa jumalaisen järjen
inspiraatiota. He ovat kulkeneet viis’astumisen tien loppuun ja jättäneet
turhat viisastelut tiedemiehille. Heidän tajuntansa ammentaa syvemmän tietonsa
luonnonmuistista eli Antero Vipusen vatsasta kuten Kalevala asian ilmaisee.
Toki saattaa olla moniakin ns.
tiedemiehiä, jotka intuition kautta ammentavat jo syvällisempääkin
tietoa, kuin älynsä aikaansaamaa ja etenkin
todelliset taiteilijat saavat innoituksensa intuitionsa kautta, jotkut jopa
inspiraatiossa hengen maailmasta asti.
Mitä sitten on syvempi tieto? Syvempi
tieto tulee intuitiomme kautta Minuutemme myötävaikutuksella tajuntaamme ja pääsemme
katsomaan asioiden alkuluotteita eli syntysanoja luonnonmuistista eli ideain
maailmasta kuten Platon sitä nimitti. Me näemme silloin mistä ja miksi
ilmenneet asiat, esineet ja tapahtumat ovat saaneet alkunsa tai mitä ne
ilmentävät. Niitä ei meidän älymme logiikka helpolla ymmärrä, vaan niitä joutuu
pureksimaan tunneälyllään eli
ymmärryksellään saadakseen ne muotoutumaan tajunnassamme ymmärrettäviksi ja
puutteellisesti sanoin selitetyksi. Silloin ymmärryksemme on vasta kovassa
tietäjäkoulussa. Jeesuskin sanoi opetuslapsilleen: "Ettekö te vieläkään ymmärrä, onko teidän sydämenne paatunut".
Elävät tietäjätkin ovat siksi vielä eritasoisia.
Tietäjänä ihminen on myös vielä kehityksen alainen. Tieto saattaa aluksi tulla
vain pieninä väläyksinä ja kasvaa lopuksi jatkuvaksi jumalaisen viisauden
lähteeksi.
Jos olette lukeneet Ervastin kirjan:
Onko Kalevala pyhä kirja, niin siinä tämä tieteen ja tietäjän näkemykset
Kalevalasta tulevat räikeästi tuotua esiin. En tiedä onko nykyiset tieteelliset
tutkijat viisaampia, sillä materialistinen Kalevala-tutkimus ei ole sen jälkeen
enää ainakaan minua kiinnostanut kun Ervastiin tutustuin.
Ainakin yksi
nykytutkija: Matti Kuusi ilmeisesti ymmärsi ja arvosti Ervastin
Kalevala-tulkintaa kun mainitsi, että Ervast oli aikaamme edellä tulkinnassaan.
Toivottavasti Kalevalan nykytutkijat
eivät, niin kuin ennen, enää pidä Kalevalan taruja enimmäkseen lainatavarana:
sanomalla, että ne ovat osaksi kristillisperäisiä, osaksi
germaanilais-alkuperäisiä ja että suomalaista niissä tuskin on muuta kuin kieli
ja muodollinen muovailu. Ja että maailman syntyruno olisi syntyjään vain
kiikkuruno neidon haaveellisesti kiikkuessa pääskysten lennellessä auringonlaskussa.
Ilmeisesti suomenruotsalaiset ovat
saaneet vaiennettua Yrjö Sakari Yrjö-koskisenkin 30 luvulla väitöskirjassaan
tuoman Suomen muinaisen mahtavan menneisyyden, josta monet tutkijat Lönnrotia
myöten ovat kertoneet.
Itsekin olen lukuisissa esitelmissäni ja kirjassani koittanut
suomalaisia valistaa tästä Ruotsiakin mahtavammasta menneisyydestä, ja nostaa
siten suomalaisten itsetuntoa, jotta he ymmärtäisivät oman tehtävänsä
kansakuntien joukossa.
Kalevala jo osoittaa sen, että meillä on
ollut kansana kehittynyt kulttuurillinen menneisyys. Ihmetellä täytyy, että
vaikka siitä on suomalaiset ja ulkolaiset tietäjät kertoneet, ettei sitä
julkisesti mitenkään noteerata. Eikä semmoinen tieto saa lehdissä palstatilaa.
Vieläkö meitä suomenruotsalainen älymystö pitää tossunsa alla ja siinä
käsityksessä, että he ovat nostaneet meidät metsästä sivistyksen pariin. Kun mennään
ajassa tarpeeksi taaksepäin, niin asia näyttää juuri päinvastaiselta.
Suomi on yksi muutamasta maasta maailmassa
jolla on oma kansalliseepos. Miten se on mahdollista ja
ymmärrettävissä. Siten, että meillä on pitkä
kulttuurillinen menneisyys ja Suomen kansa ja sen tietäjät ovat vuosituhansien
ajan saaneet jumalaista inspiraatiota, jonka ovat pukeneet vertauskuvin
runolliseen muotoon. Sanoihan Platon jo, että tosi runous on Jumalten kieltä.
Kalevalamme on kansan suussa syntynyt,
sillä ei ole yksittäistä tekijää, kuten yleensä muilla eepoksilla. Lönnrot vain
keräsi ja kokosi tästä valtavasta aineistosta tietynlaisen kokonaisuuden.
Hän mainitsee itse, että hän sai eräältä
tietäjältä apua sen laadinnassa tiettyyn muotoon. Onneksi, sillä Kalevala on lähes
oikeaan järjestykseen ja muotoon rakentunut niin, että se kuvaa ihmisen ja
maailman kehityshistoriaa ja päämäärää, ja jossa vertauskuvin on tuotu samat
ikuiset totuudet kuin mitä teosofiakin opettaa nykyaikana.
Kalevala pohjaa mytologiseen muotoon, eli
teksti on vertauskuvallisessa muodossa, kuten Karjalan kuningas Jeesuskin vielä
kansaa opetti, ja jonka tietäjät ovat runoilleet eri aikakausina, ja säilyttäneet
tietonsa vertauskuvin, joissa ilmenee ikiaikainen jumalainen viisaus.
Ei he sattumalta kuvanneet ansiotöitä
tapahtuvaksi eläinten kautta, vaan viittasivat sillä eläimellisen luontomme
puhdistamiseen. Ei he tietämättään sanoneet, ettemme mitänä voine, emme mitänä
itsestämme, ilman armotta Jumalan, toimetta totisen luojan. Ei he sattumalta
valinneet Marjatta nimeä jumalaisen tajunnan synnyttäjälle. Ei he sattumalta
Sammon taontaan liittäneet eri manvanttaroiden kautta tapahtuvaa ihmisen
Samporuumiin kehitystä. Kyllä he ovat olleet hyvin tietoisia maapallon ja
ihmisen kehityshistoriasta kuten teosofiakin sen esittää.
Lönnrotia varmaan myös Väinämöinen
inspiroi, jotta hän osasi kalevaisella runomitalla täydentää puuttuvia osia.
Kalevala-tutkijat, jotka väittävät
Marjatta legendaa kristilliseksi alkuperältään eivät ymmärrä, että se ei ole
sen kristillisempi kuin mikään muukaan aikain viisauden tuoma syvällinen
totuus.
Monissa vanhemmissa uskonnoissa ja mytologioissa
viitataan tähän samaan tapahtumaan ihmisessä. Marjattahan tulee puolukasta
raskaaksi ja synnyttää pojan ilman miestä. Mutta kun ymmärrämme tämänkin
mytologian, niin nimi Marjatta jo sanoo, että sikiäminen tapahtuu ilman marjaa,
siis marjatta, eli ilman ulkoista aineellista puolta ja sillä viitataan
neitseelliseen sikiämiseen, joka lienee mahdottomuus fyysisestä lapsesta kyseen
ollen. Siksi kyse on henkisestä tapahtumasta.
Kalevala kuvaa, että lapsi katoaa ja löydetään
suosta kuten vastaavuus Egyptissä Horus lapsi. Ihminen on 70% vettä ja loput
maata kuten suokin, joten sillä tahdotaan viitata, että tämä lapsi löydetään
itsestämme. Ja että kyseessä on henkemme Kristus-lapsi, paljastuu siitä, kun
lasta etsitään, niin aurinko sanoo mistä poika löytyy, ja että hän on minutkin
luonut, siis aurinkokin on tämän kosmisen jumalaisen Kristus-tajunnan luoma,
joka Marjatassa syntyi.
Kirkot eivät tiettävästi ole kertoneet,
että tämä lapsi on meissä jokaisessa kerran syntyvä, tässä
persoonallisuudessamme asti. Nythän me olemme vielä vain jumalaisen Minuutemme
kuvia, kuin sikiö vaiheessa jumalaisessa kohdussa. Jumalan ainosyntyinen poika ei
tarkoita, että kyseessä on Jumalan ainoa poika, vaan ainoastaan, yksin
Jumalasta syntynyt, eli meidän korkeamman jumalaisen Minuutemme kautta syntynyt
kosminen Kristus-tajunta meissä.
Marjatan vanhemmat eivät tätä
ymmärtäneet, kuten harva materialistinen vanhempi nykyaikanakaan. Jos lapsi saa
minkä vain henkisen kokemuksen, mielletään se jotenkin hurahtamiseksi kirkollis-uskonnollisuuteen.
Marjatan poika osoittikin sitten
suurempaa viisautta kuin itse Väinämöinen. Mutta miksi Marjatan pojasta ei
sitten tullutkaan meille opettajaa saattaa moni kysyä. Kalevalakin päättyy
tähän Marjatan pojan kastamiseen Karjalan kuninkaaksi ja Väinämöisen lähtöön.
Nyt täytyy muistaa, että sama Kalevalan
vertauskuva aukeaa oikein monilla eri avaimilla avattuna.Tämä Marjatta legenda
kuvaa kyllä myös historiallisesti ajanlaskumme alussa tapahtuvaa ensimmäistä
Kristus syntymää ihmisessä hänen päivätajuntaansa asti, mikä tapahtui Juudeassa
Jeesukselle koko ihmiskunnan auttamiseksi lusiferisten voimien voittamiseksi
ihmisissä. Siksi voimmekin lukea nyky Kalevalan opetuksissa vastaavuuksia
Jeesuksen opetusten kanssa. Me voimme Uudesta testamentista nyt myös lukea
tämän Arjalaisen valkoisen rodun henkisen kuninkaan opetuksia nyky Suomen
kielellä, ja löytää niitä myös Kalevalastamme elävästi kerrottuina.
Kun tunnemme Väinämöisen historiaa, niin
hänhän niihin aikoihin vaikutti Lähi-idän seutuvilla jossa oli tullut aikoinaan
vihityksi Kolkkis-mysteerioissa mustanmeren rantamilla. Hänet varmaan
kutsuttiin silloin Jeesus-lasta tutkimaan, ennen kuin Virokannas, eli raamatun
mukaan Melkisedek,
kastoi pojan
seuraajakseen.
Muistatte kuinka viisas oli Väinämöisen
tutkinta.
Vaka
vanha Väinämöinen tuop' on tuossa tuomitsevi:
"Kun
lie poika suolta saatu, maalta marjasta si'ennyt,
poika
maahan pantakohon, marjamättähän sivulle,
tahi
suolle vietäköhön, puulla päähän lyötäköhön!"
Vähänkin
ajatteleva ihminen ei katso, että viisas Väinämöinen noin pahoin olisi
tuominnut, vaan hän pani pojan koetukselle ja sai näin pojan itsensä todistamaan
suuruutensa, joten kaksiviikkoinen poika alkoi puhua ja puheellaan itse osoitti
jumalaisen syntyperänsä tiedollaan .
Väinämöisestä
myöhemmin oli tullut sitten näkymättömässä maailmassa Jeesuksen opetuslapsi
sekä Suomen kansallisdeeva. Ja kun hän näki, kuinka suomalaisille katollinen
kirkko oli tuomassa Jeesuksen opetuksia toisin, kuin hän ne ymmärsi ja kuinka
hän oli niitä kansalleen inspiroinut, antoi hän Mikael Agricolalle tehtäväksi
kääntää Uusi-testamentti suomen kielelle. Eikä juutalaisten osittain julmaa
vanhaatestamenttia. Näin kansa saattoi heränneen lukutaidon myötä itse tutustua
uuden tietäjänsä opetuksiin, ettei sille mitä vaan voitu enää syöttää
kristinuskon nimissä.
Näin
tämä legenda voidaan ymmärtää historiallisesti, että tästä Karjalan kuninkaasta
tuli opettajamme. Pekka Ervast, joka varmasti oli yksi Väinämöisen
opetuslapsista, sai tehtäväkseen valaista meille Jeesuksen opetuksien syvemmän
merkityksen, kuin mitä kirkko oli niitä opettanut. Ervast toimi siten Lutherin
tavoin uskonpuhdistajana ja onpa Ervastin näkemyksiä jo maailmallakin
huomioitu.
Pekka
Ervast olikin 1900 luvun suurin tietäjä Suomessa, jonka veroista ei ehkä hänen
jälkeensä ole ainakaan julkisesti Suomeen ilmaantunut. Julkisista tiettävästi
vain Tapio kaitaharju on yltänyt luonnonmuistista tutkimaan Väinämöisenkin
historiaa ja menneitä aikoja. Se, että hän näki Väinämöisellä olleen 14
opetuslasta siellä nykyisen Saksan metsäseuduilla ja Pekka Ervast 12, johtuu
ilmeisesti siitä, että he katsoivat hieman eri aikoja. Kaitaharjuhan puhui
7:stä naisesta ja 7:stä miehestä, Ervastin puhuessa vain 12:sta opetuslapsesta.
Kun
kysyin tästä Kaitaharjulta, niin hän vain vastasi, että niin hän näki.
Näkijähän katselee tapahtumia, kuin olisi itse paikanpäällä. He olivat siis
paikan päällä vähän eri aikoja katsomassa.
Kyllähän
nykyään astraalisia näkijöitä riittää, jotka joutuvat katsomaan kuin kuvia ja tulkitsemaan
näkyjään omien ymmärryksensä silmälasien läpi. Tietäjälle taas luonnonmuistin
ylemmillä tasoilla Antero Vipunen Kalevalan mukaan kertoo mistä todella on
kyse.
Tietäjällä
on avautunut kaksi uutta aistia, joilla hän pääsee henkisen näkymättömän
luonnon yhteyteen ja tutkimaan sen saloja. Nämä aistithan meille jokaiselle
tulevat kerran aukeamaan, ja pääsemme tutkimaan syntyjä syviä, asioita
ainoisia, joit ei laula kaikki lapset, ymmärrä yhet urohot, tällä inhalla
iällä, katoavalla kannikalla.