Apollonius
Tyanalainen – pakanamaailman Kristus.
Harva meistä
tietää Apollonius Tyanalaisesta juuri mitään. Kuitenkin hän on ollut
aikakautensa, eli ajanlaskumme alun Roomalaisen kulttuurin huomattavimpia ja
aikalaistensa tunnustetuimpia länsimaisia filosofeja, joka omana aikanaan
suoritti suuren elämäntyön ja oli kaikkien tuntema ja rakastama opettaja ja parantaja.
Hänet sitten valtaan noussut kirkko tuomitsi paholaisen kyvyillä varustetuksi
ja sulki hänet vaikenemalla pois ihmisten tietoisuudesta.
Miksi näin
tapahtui
johtuu siitä, että häntä on ollut vaikea sijoittaa ihmisten joukkoon, ja
kirkon kuvioihin ei sopinut
Kristuksen
kaltaista toista ihmistä. Hänestä ei puhuta tavallisissa oppikirjoissa ja jos
jossain mainitaan, ohitetaan hänet vain lyhyesti.
Nykyisessä kirkkohistoriassa
mainitaan hänet kreikkalais-roomalaisen uskontojen sekoituksen omatekoisena messiasolentona.
Yksi kolmesta tietosanakirjasta vain mainitsee hänestä lyhyesti ja
Philostratoken romanttisoimana pyhimystaruna!
Ei hän ole nykyisen käsityksemme
mukaan filosofikaan, joskaan ei mystikkokaan. Hän on enemmän. Itse nimitän
häntä ennen kaikkea tietäjäksi, jumalaisten totuuksien tuntijaksi.
Hän on ollut
vaikea pala, niin kirkolle kuin tieteellekin. Apollonios suoritti sellaisia
ihmeitä jotka kirkko hyväksyy vain jumalan pojan tekeminä ja tiede taas pitää
niitä mahdottomina ja siten humpuukina.
Apollonios saikin liikanimen
Pakanamaailman Kristus. Hänhän oli Jeesus Kristuksen aikalainen. Sanotaan että
hänen elämänvaiheistaan ja ihmetöistään on paljon tarkempia tietoja kuin
Jeesuksen.
Huudahtaahan toisella vuosisadalla
elänyt Justinus marttyyri Apollonioksen ihmeistä: ”Mistä johtuu, että
Apollonioksen ihmetyöt ovat niin lukuisat ja tosiseikkojen todistamat, kun taas
meidän Herramme ihmeet ovat vain muiston säilyttämät. Kuinka on ymmärrettävää,
jos Jumala on kaiken luonut ja voi tehdä kaikenmoisia tekoja, Kuinka on
selitettävissä, että meillä on Apollonioksen tekemiä amulettejä, taikakaluja,
ja me kuulemme ja näemme, että nämä taikakalut vaikuttavat sen, että sairaat
paranevat, tuuli ja myrsky asettuvat ja madot ja villieläinten hyökkäykset
tulevat estetyiksi?”.
”
Paholaisen avustuksella”: sanovat myöhemmätkin kristityt.
Samoihin aikoihin elänyt Roomalainen käskynhaltija Hierokles vertaa Jeesusta ja
Apolloniosta todeten: että Apollonioksen ihmeet, joiden todistajina on ollut
korkeasti sivistyneitä miehiä, ovat paljon uskottavampia kuin Jeesuksen työt,
joita tosin Hierokles pitää ainoastaan Pietarin ja Paavalin tyhjänä
korskeilevana puheena.
Apollonioksen ihmeet ja puheet ovat silminnäkijöiden
muistiin kirjoittamia, ja näitä kirjoituksia on säilynyt meidän päiviimme asti,
joten ei kirkko onnistunut häntä ja hänen opetuksiaan täysin poistamaan kuten
kävi suurimman osan Knostilaisten kirjoitusten.
Mitä sitten olivat ne ihmeet
joita Apollonios teki ? Ehkä näyttävin julkinen teko ja esitys häneltä oli kun
hän uhmasi tyrannikeisaria Domitianusta. Tämän hallitustapaa hän ei hyväksynyt
vaikka olikin monarkian puolustaja, ja sen hän julkisesti toi esille
puheissaan.
Domitiaanus katsoi Apollonioksen vehkeilevän itseään vastaan ja
panetti hänet vankilaan. Apollooniuksen ystävä Damis sai mennä vankilaan häntä
tapaamaan. Kun tämä pelkäsi keisarin tuomitsevan Apollooniuksen kuolemaan,
moitti Apollonios häntä sanoen:” Noinko huonosti olet oppinut minua tuntemaan.
Noinko filosofin pitäisi pelätä kuolemaa. Eikö filosofi ole ihminen joka on
kuoleman voittanut, eikä sen vuoksi sitä pelkää, vaan on valmis millä hetkellä
hyvänsä antamaan henkensä, jos niin vaaditaan. Filosofi on ihminen jolle ei
kuolema mitään voi, joka itse kuolee milloin hän näkee hyväksi.”
Niin kuin jo
mainitsin Apollonios ei ollut pelkkä filosofi, vaikka hän itseään niin nimittikin.
Hän oli ennen kaikkea tietäjä, jumalaisen viisauden, voiman ja rakkauden
taitaja. ”Luuletko sinä, että Domitianus voi minulle mitään tehdä, jollen minä
itse tahtoisi. Katso näitä kahleitakin, luuletko että nämä minua pidättävät.”
Ja samassa hän nousi ja heitti kahleet päältään. ”Eivät he pysty minua
tappamaan. Mene Puteoliin, minä tulen sinne myöhemmin.”
Apollonios vietiin
keisarin ja tuomareiden eteen tuomittavaksi. Mutta hän piti niin hyvän
puolustuspuheen ja todisti oman syyttömyytensä mihinkään vehkeilyihin, ettei
häntä pystytty tuomitsemaan. Tämän jälkeen Apollonios vain sanoi näkemiin ja
haihtui tuomioistuimen hämmästykseksi ilmaan, kuin tuhka tuuleen, ja samalla
hetkellä ilmestyi Damiksen luo Puteoliin. Damis pelästyi, sillä Apollonios
ilmestyi yht’äkkiää, kuin haamu ilmasta.
Tällaista tekoa tuskin meistäkään
kaikki uskovat mahdolliseksi ihmiselle, vaikka olemme ehkä lukeneetkin
intialaisten mestareiden ihmeellisistä kyvyistä.
Apollonioksen väitettiin
käyttävän magiaa, minkä väitteen hän jyrkästi torjui. Hän selitti, että
maagikko saa aikaan tuloksia sopimusten avulla, niiden alhaisten olioiden
avulla, joiden laumat täyttävät sisäisen luonnon uloimmat alueet.
Apollonios
toimi oman henkensä voimalla, eikä siksi koskaan käyttänyt kykyjään alhaisista
motiiveista, vaan suuntasi kykynsä ihmisten auttamiseen, parantamiseen ja
opettamiseen.
Minkälainen oli sitten Apollonioksen historia? Me tiedämme siitä
verraten paljon, sillä hänen elämänkertansa kirjoitti eräs Philostratos
toisella vuosisadalla, jolloin oli vielä paljon kirjoitettua tietoa hänestä.
Keisari Caracallan äiti Domna Julia, joka hallitsi Caracallan nuoruuden aikana,
oli innostunut filosofian tutkimisesta, ja oli muutenkin sivistynyt ja
valistunut nainen. Hän ehdotti
Philostratokselle,
että tämä kirjoittaisi Apollonioksen elämänkerran.
Apollonioksella oli
seuralaisena ja oppilaana Damis joka suuresti kunnioitti ja jumaloi häntä
ja joka piti päiväkirjaa Apollonioksen toiminnasta
ja puheista. Hän ei kuitenkaan ollut henkisesti sellaisella tasolla, että olisi
pystynyt syvällisemmin ymmärtämään opettajaansa, ja sai tietää verraten vähän
opettajansa sisäisistä tarkoitusperistä.
Hän kirjoitti vain sen mitä kuuli ja näki, ja mitä Apollonios hänelle
kertoi.
Tätä päiväkirjaa Philostratos käytti, mutta nojasi myös muihin
kirjailijoihin sekä Apollonioksen omiin kirjoihin ja kirjeisiin. Näitä kirjeitä
ja tietoa hänen kirjoistaan on säilynyt meidän aikaamme asti.
Apollonios
kirjoitti mm. Pythagoraan elämäkerran. Apollonios Tyanalainen syntyi Vähän
Aasian Kappadokiassa, Tyannan kaupungissa. Hänen vanhempansa olivat varakkaita
keskiluokan ihmisiä.
Hänen syntymästään kerrotaan kaikenlaisia ihmeellisiä
tapauksia, niin kuin yleensä kaikkien suurten hengenihmisten. Niitä voidaan
kuitenkin pitää enemmänkin myytteinä, kuten neitseestä syntymisiä.
Mutta se
tiedetään, että erikoinen lapsi hän oli. Jo pienenä hän osoitti suurta
järkevyyttä kysymyksissään ja omasi erinomaisen siveellisen luonteen, sekä
ilmiömäisen muistikyvyn. Sen vuoksi hänen vanhempansa päättivät, että poika oli
saava niin hyvän kasvatuksen ja koulutuksen kuin mahdollista ja lähettivät
hänet Tarsokseen kouluun.
Mutta Apollonios ei viihtynyt kovin montaa vuotta
koulussa. Hän selitti, ettei elämä koulussa
ollut vakavaa, eikä siellä mitään todellista oppinut. Koulunkäynti oli hänen
mielestään ajanhukkaa. –Siellä hankittiin tietoja vain että voitaisiin tulla
toimeen elämässä, eikä totuuden vuoksi.
Laiskaksi siellä koulussa vain
opittiin. Ei koulut siihen aikaan sen huonompia olleet kuin nykyisetkään
koulut. Nippelitietoa oli vain ehkä vähemmin. Apollonios tuskin olisi viihtynyt
nykyisissäkään kouluissa sillä ei
meillä
vieläkään opeteta kouluissa mitä ihmisen tulisi tehdä, että hän totuuden ja
oman elämänsä tarkoituksen löytäisi.
Apollonios rupesikin itse tutkimaan asioita
ja ennen kaikkea elämän tarkoitusta. Hän oli noin 15 vuotias kun hän lähti
Egean kaupunkiin jossa oli kuuluisa Asklepioksen temppeli. Asklepioshan oli
lääketaidon jumala.
Tämä temppeli oli tullut kuuluisaksi siitä että ihmiset
saivat parantavat neuvot tai parantuivat vietettyään muutaman yön tuossa temppelissä.
Tänne hän asettui asumaan, sillä hän viihtyi sen ilmapiirissä.
Siellä hän
saattoi tutkia vanhoja käsikirjoituksia, mietiskellä ja keskustella viisaiden
ihmisten kanssa. Apollonios oli ulkonäöltään erittäin kaunis ja uljas
nuorukainen ja sanottiin että häntä ympäröi erityinen sharmi ja lumousvoima.
Vanhana ukkonakin, vaikka hän oli ryppyinen, sanottiin hänestä, että hän oli
ihanampi kuin nuorukainen, sillä hänen sisästään loisti sielullinen kauneus,
joka hurmasi kaikki. Philostratoksen aikana oli vielä Tyannan temppeleissä
Apolloniosta esittäviä kuvapatsaita, joissa hänet esitettiin lähes
kreikkalaisten jumalien kaltaisena.
Jo nuorena
Apollonios huomasi, ja muutkin huomasivat pian, että hän oli selvänäköinen. Hän
näki mikä ihmistä vaivasi ja miten hänet saatettiin parantaa. Apollonioksesta
tuli kohta kuuluisa parantaja ja kaupunkinsa suurin ihme.Kilikialaiset
muodostivat hänestä sananparrenkin: ”No mihinkä sinulla on niin kiire,
nuorukaistako menet katsomaan?”
Egeassa Apollonioksella oli monta opettajaa,
mutta eniten hän ihastui Pythagoraan maailmankatsomukseen. Sitä hän halusi
noudattaa. Se tuntui lähinnä totuudelliselta.
Pythagoraan järjestelmä erosi
siinä muista filosofisista suunnista ettei se perustunut arveluihin ja
loogisiin johtopäätöksiin, vaan aina sanoi: ”Niin on.” Ja aina sanoi miten
ihmisen piti
elää
jotta hän pääsisi tähän totuuden tietoon.
Pythagoraan
opintie oli ennen kaikkea eettinen, siveellinen. ”Minä tulen oikeaksi Pythagoralaiseksi,”
päätti Apollonios ja paneutui niin Pythagoraan opetuksiin, että hänen
opettajansa pian hämmästyneenä totesi:” En minä pysty sinulle enää mitään
opettamaan vaan päinvastoin sinä voit opettaa minua. Sinun sielusi lentää siinä
missä minun takertuu maahan.”
Apollonios jatkoi tiukasti Pythagoran ohjeiden
noudattamista ja pisti vielä vähän paremmaksikin. Hän aloitti ulkonaisenkin
puhdistautumisen: lopetti lihan syönnin, viinin juonnin, eikä käyttänyt
vaatteita jotka olivat eläinkunnasta valmistettuja. Hän kulki paljain jaloin ja
antoi hiustensa kasvaa pitkiksi.
Mutta sitten hän teki itselleen merkillisen
lupauksen, mikä kuului lievempänä myös Pythagoraan kouluun. Hän päätti olla puhumatta
mitään viiteen vuoteen. Siitä päivästä lukien hän ei viiden vuoden aikana
lausuisi ainuttakaan sanaa.
Tämän
lupauksensa hän myös pystyi pitämään.
Hän ymmärsi, että jos tahtoi tulla
ihmisten auttajaksi ja opettajaksi, piti osata olla vaiti ja kuunnella ihmisiä,
kuin myös hiljaisuuden ääntä. ”Ettei kieleni muuta puhuisi kuin totuuden
oikeana aikana ja oikeassa paikassa,” hän sanoi.
Apollonios joka ei ollut
erakko luonne, vaan liikkui aina ihmisten parissa, tämä puhu
mattomuus
tuotti hänelle suunnattomia kiusauksia ja koettelemuksia. Naurajat ja
pilkkaajat koettivat häntä vielä ärsyttää ja saada lankeamaan lupauksestaan,
mutta ne näyttivät vain kasvattavan hänen tahdonvoimiaan.
Jos hän olisi ollut
luostarissa, tai yksin kammiossaan ja siellä vain lueskellut ja tutkinut olisi
vaitiolo ollut luonnollista ja helppoa, mutta ei niin kasvattavaa. Hän oppi
hillitsemään itsensä täysin ja voitti sielussaan asioita ja ominaisuuksia,
jotka koituivat sitten muidenkin kuin hänen itsensä hyväksi.
Koko viiden vuoden
ajan hän opetti ja neuvoi ihmisiä missä liikkuikin. Hänestä tuli taitava
eleiden ja ilmeiden käyttäjä. Toki hänellä oli myös kirjoitustaulunsa aina
mukana.
Puhumattomuus aikaansai hänessä sellaisia voimia, että hän mm. hillitsi
pelkällä katseella ja kädenliikkeillä kapinaan pillastuneen väkijoukon, ja sai
heidät kuuntelemaan itseään. Sitten hän kirjoitti kirjoitustaululleen niin
viisaasti, että kansa luopui kapinasta, joka olisi aiheuttanut vain aivan
turhaa verenvuodatusta.
Apollonioksen ollessa kahdenkymmenen vuoden ikäinen
hänen vanhempansa kuolivat ja he perivät veljensä kanssa suurehkon omaisuuden.
Tästä Apollonios otti vain pienen osan ja antoi loput veljelleen ja sukulaisilleen.
Hän itse ei tarvinnut juuri mitään. Hänellä oli sanontakin:” Suokaa minulle
jumalat, että minulla olisi vähän ja etten mitään tarvitsisi. ”Ja toinen
sanonta; ”Olkoot viisaat köyhiä, ja olkoot muut rikkaita rehellisellä tavalla.”
Apollonios uskoi rukoukseen, mutta aivan toisin kuin tavallinen kansa. Hän
kauhisteli ihmisten itsekkäitä rukouksia. ”Ei jumalat sellaisista välitä, vaan
ihmistä alemmat olennot rientävät kyllä niitä toteuttamaan.” Hän sanoi:” Joka
astuu temppeliin oikeassa mielessä pitäisi rukoilla näin: Antakaa minulle, oi
jumalat, mitä minulle on tuleva!” Eli niin kuin Jeesuskin joka kehoitti
pyytämään jokapäiväistä henkistä leipää. Mikä tarkoittaa niitä kaikkia
vaikeuksia, jotka minua parhaiten henkisesti kasvattavat.
Apollonios ei
vastaanottanut milloinkaan rahaa tai lahjoja palveluksistaan vaan sanoi aina
ettei viisas voi tehdä mitään yksin. Apollonios noudatti säännöllistä
päiväjärjestystä: Kun aurinko nousi, hänellä oli hiljainen mietiskelyhetki.
Jos
hän oli jossakin temppelissä hän puhui sen jälkeen pappien ja opetuslastensa
kanssa, jonka jälkeen puhui myös temppelissä olevalle kansalle. Keskipäivällä
oli taas mietiskelyhetki. Ja iltapäivällä hän kokosi kansaa ympärilleen ja
puhui ja opetti heitä. Illalla oli sitten jälleen mietiskely jonka jälkeen hän
kylpi kylmässä vedessä.
Apollonios vaelsi ja kulki jalan ympäri koko sen
aikaisen sivistyneen maailman ja sai oppia ja opetti ja puhdisti uskontoja ja
temppeleitä niiden perustajien alkuperäisiin opetuksiin.
Hän tiesi ja näki mikä
oli minkin uskonsuunnan oikea lähestymis ja palvontamuoto ja mitä heidän
Jumalansa juuri heiltä odotti. Apolloniokselle
nämä jumalat, Philostratoksen mukaan, olivat ilmestyneet ja näyttäytyneet ilman
valepukua ilman muodon verhoa, omassa jumalaisessa luonnossaan korkeammissa
maailmoissaan.
Philostratos kertoo ”Sillä totisesti hän keskusteli jumalten
kanssa ja sai heiltä tietää, koska he ihmistä suosivat ja koska he olivat
pahoillaan ja heiltä hän oppi myös luontoa tuntemaan. Muiden hän sanoi
arvailevan jumalallisia asioita, mutta hänelle Apolloniokselle itse Apollon oli
tullut selvästi ja ilman valepukua ja hänelle olivat myöskin, vaikka ei niin
selvästi, tulleet Athene ja Musat ja muita jumalia, joiden muotoa ja nimiä ei
ihmiskunta vielä tiennytkään.
Apollonios ei suinkaan matkustellut huvin vuoksi.
Hän kyllä etsi itselleenkin kokemusta, mutta sen jälkeen kun hänen
viisivuotinen vaitiolonsa päättyi hän kulki opettamassa ja neuvomassa, sekä
puhdistamassa jumalanpalvelusta eri maissa ja kohottamassa pappien siveellistä
elämää, jos huomasi etteivät he eläneet niin kuin heidän asemalleen kuului.
Kaikkiin hänellä oli nostava vaikutus. Eräs pieni esimerkki siitä kuinka Apollonios
opetti ja kuinka luontokin häntä avusti tässä tehtävässään:
Kerran hän puhui siitä, kuinka meidän tulisi
jakaa tavaramme muiden kanssa ja keskinäisesti toisiamme auttaa. Joukko
varpusia istui läheisessä puussa hiiskumattoman hiljaisina. Äkkiää lensi
paikalle varpunen, joka alkoi liverrellä äänekkäästi, ikään kuin olisi tahtonut
sanoa muille jotakin. Heti muutkin alkoivat livertää, ja pyrähtivät lentoon
vastatulleen jäljessä. Kun tätä välikohtausta ihmeteltiin, sanoi Apollonios:”
Varpunen kävi kutsumassa ystävänsä kesteihin.
Eräs poika kaatui tiellä kumoon
vähän matkan päässä ja kaatoi jyviä tielle. Tämä varpunen näki sen ja riensi
heti kutsumaan muutkin apajalle. Silloin suuri osa kuulioista riensi katsomaan
oliko se totta, ja palasivat takaisin ihmeissään miten Apollonios sen tiesi.
Hän jatkoi vain:” Te näette kuinka varpuset pitävät huolta toisistaan ja kuinka
onnellisia ne ovat saadessaan jakaa kaiken, mitä niillä on. Ja kuitenkin me
ihmiset emme ymmärrä näin tehdä, tullaksemme onnellisiksi.
Eräälle sen
aikaiselle Kroisokselle joka ylpeili talollaan Apollonios sanoi: ”Nuori herra
minusta sinä et omista taloasi, vaan talosi omistaa sinut.” Kun Damis tarjoutui
tulemaan Intian matkalle sillä verukkeella, että hän osasi monia niistä
kielistä joita siellä puhuttiin sanoi Apollonios mystisesti: ”Mutta minä
ymmärrän niitä kaikkia, vaikka en ole oppinut ainoatakaan. Älä ihmettele, mutta
tunnen kaikki ihmisten kielet, sillä tiedän senkin mitä he eivät koskaan
lausu.”
Eli hän siis luki ihmisten ajatuksia, ja saattoi tietää heidän
tajuntansa syvyydenkin. Tästä oli luonnollisesti suuri apu ihmisten
opettamisessa. Hän ymmärsi mitä ihmiset puheillaan tarkoittivat ja mikä oli
heidän sisäinen vakaumuksensa, ja mitä apua tai tietoa kukin sillä hetkellä
tarvitsi.
Kristinuskon vaikutus oli jo alkanut Rooman valtakunnassakin, mutta
tämä pakanamaailma oli täydellisessä rappiotilassa. Rooman valtakunnassa oli
lukuisia uskontoja, lahkoja ja jumalanpalvelusmuotoja.
Monet olivat ne jumalat,
joita Roomalaiset itse palvoivat, mutta uskonnonvapauden myötä tuli sinne
jatkuvasti uusia jumalia ja uskontoja, niin kuin kristinuskokin.
Apollonios ei
välittänyt mitään ulkonaisista muodoista, ei mitään siitä mitä ihminen uskoi
tai mitä totena piti. Hän tunsi kaikki uskonnot ja saattoi sanoa ja opettaa
ihmisille mitä minkin uskonnon perustaja oli milläkin opillaan tarkoittanut, ja
mitenkä se oli aikojen kuluessa ihmisten mielissä muuttunut.
Hän oli sen ajan
uskonpuhdistaja, joka kuitenkin koetti herättää ihmiset myös itse ajattelemaan,
eikä vain sokeasti uskomaan.
Tiedetään keisari Vespasianuksen lausuneen eräässä
kirjeessään pojalleen Titukselle: ”Sinähän tiedät, että kaikki mitä me olemme,
olemme me Apollonioksen ansiosta, sen tähden, että olemme noudattaneet hänen
neuvojaan.” He olivat kumpikin hyviä keisareita, ja Apollonioksen hyviä
ystäviä.
Keisari Nero oli toisenlainen; häntä Apollonios joutui moittimaan ja
puhui ankaria sanoja hänelle: ”Hallitsijan pitää olla aivan kuin suuren
ihmisjoukon paimen; hänen pitää katsoa kansan parasta. Tyranni ei saa istua
valtaistuimella.”Sen tähden Nero v. 66 antoi määräyksen, ettei ketään filosofia
saanut olla Roomassa. Ja siksi Apollonioksen oli lähdettävä Roomasta joidenkin
ystäviensä kanssa.
Kun Apollonios kerran luennoi Efesoksessa, hän vaipui kesken
luentoa ajatuksiinsa eikä löytänyt sanoja jatkaakseen, tuijotti vain maahan.
Muta yht’äkkiää hän otti askeleen eteenpäin ja huudahti:” Tapa tyranni!”
Toivuttuaan hän sanoi kuulijoilleen: Tällä hetkellä murhattiin
Domitianus-tyranni Roomassa.” Kaikki iloitsivat, vaikka eivät voineetkaan sitä
täysin uskoa. ”Ei teidän tarvitse sitä uskoa”, sanoi Apollonios, ”odottakaa
kunnes asiasta tulee tieto,”
Kun tieto saapui muutaman päivän päästä, huomattiin,
että Domitianus oli murhattu juuri Apollonioksen mainitsemalla hetkellä. Tämä
tapahtui vuonna 96 j.Kr., ja pian sen jälkeen Damiksen päiväkirja päättyy.
Apollonios sanoi vain kerran Damikselle: ”Minä jätän sinut; et voi nyt minua
seurata”, ja sitten hän hävisi. Eikä tiedetä sitä millä tavoin hän kuoli.
Niin
kuin Jeesus, Apollonioskin kunnioitti ja arvosti naista vertaisenaan, ja joutui
varmasti monasti puolustamaan naisia patriarkkaalisissa yhteiskunnissa. Mutta
naisessa ei ollut mitään mikä häntä olisi fyysisesti vetänyt puoleensa. Hänen
ei tarvinnut tuhlata ollenkaan voimiaan sillä sektorilla, vaan saattoi käyttää
kaikki luovat voimansa ihmisten parantamiseen, ja opettamiseen.
Kun Apollonios
Egyptissä ehdotti papeille muutoksia seremonioihin nämä papit ensin vähän
ylpeillen sanoivat: ”Kenen luulet voivan puhdistaa Egyptin vanhaa viisautta?”
Apollonios vastasi: ”Kuka tahansa Intian viisas voi sen tehdä!”
Apollonios
arvosti suuresti Intian viisaita. Sanotaanhan hänen ulkomuodostaankin, että hän
muistutti enemmän intialaista, kuin kreikkalaista. Olihan hän tullut Intiassa
vihityksi uuden ajan Arjalaisen viidennen juurirodun mysteerioviisauteen.
Ehkäpä siellä peräti viis’astunut.
Egyptin vanha viisaus joka oli luonut
korkeat kulttuurit, oli jo rappeutumassa ja väistymässä uuden juurirodun
viisauden tieltä. Tämän Apollonios ymmärsi, sillä eihän hän turhaan ollut
juonut Intiassa Tarttaroksen pikarista.
Damis joka häntä seurasi Intiankin matkoilla
ja kirjoitti kuulemaansa päiväkirjaan tuskin aina tiesi mitä mikin merkitsi,
sillä häntä ei päästetty temppeleiden pyhimpiin, joissa Apollonios seurusteli
viisaiden Rishien kanssa ja jotka vihkivät hänet oman korkeimman viisautensa
tuntemiseen. Täällä hän oppi, sanoo Damis, kulkemaan itsetietoisena ”suuressa meressä
ja taivaissa”.
Suuri astraalinen meri eli Tarttaroksen pikarista juominen
tarkoitti vihkimystä vainajien valtakunnan kansalaisuuteen, eli kuoleman
voittamista. Elikä kykyä ylittää päivätajuisesti tuonen eli unohduksen musta
virta.
Tämänhän voi vielä suorittaa sellainenkin ihminen
joka ei ole
käynyt puhdistuksen tietään loppuun asti. Mutta taivasmaailman
kansalaisuuteen, johon tässä myös viitattiin, joutuu ihminen ylittämään toisen
unohduksen virran. Silloin vaaditaan että ihminen on jo täysin puhdistanut
itsensä. Sillä itsetietoisena ei mikään epäpuhdas voi palamatta sinne astua.
Apollonios oli jo siis eläissään saavuttanut taivasten valtakunnan
kansalaisuuden. Eli hän oppi ja sai kulkea itsetietoisena korkeissa
näkymättömissä maailmoissa ja seurustella siellä suurten vihittyjen tietäjien
kanssa, ja tutkia elämän ilmennyksiä niiden syntysanojen lähteiltä käsin, kuten
Kalevalamme Väinämöinen.
Apollonios kuten Pythagoraskin tunsivat ja tiesivät
omat menneet elämänsä. Joten jälleensyntyminen oli heille niin kuin kaikille
itsetietoisiksi heränneille ihmisille luonnollinen tosiasia.
Teosofisissa
piireissä puhutaan, että Apollonios olisi ollut edellisessä elämässään sata
vuotta ennen ajanlaskuamme elänyt Joshua Ben Pandira, jonka jälleensyntymistä
mm. Essealaiset odottivat.
Monet teosofithan pitävät vieläkin tätä Leadbeaterin
näkemystä totena, että Jeesus Kristus olisi ollutkin tämä Jehoshua ben Pandira
ja siten elänyt jo sata vuotta ennen ajanlaskun alkua
ja Apollonios olisikin siten Jeesuksen
jälleensyntymä.
Tällaiset näkemykset jo Rudolf Steiner ja Pekka Ervast
kumosivat niin selvin näytöin, ettei luulisi enää kenenkään tällaisia
ajattelevan.
Elämä on siitä merkillinen,
että ihminen saa mitä hän haluaa. Jos ihminen haluaa uskoa sielunvaellukseen,
että ihminen voi syntyä eläimenä, niin hän voi saada jonkinlaisia todisteitakin
itselleen olleensa inkarnoituneena eläimenä. Tai jos ihminen torjuu
jälleensyntymisen mahdottomana, niin kuin uskovaiset tai skeptikot, sulkee
elämä heiltä siitä tietoon pääsemisen.
voin mieli sitä vastoin vastaanottaa
jumaluuden suurimmatkin salat.Tällainen oli noin lyhyesti kerrottuna suuren
hengenjättiläisen elämäkerta joka on hyvin historiaan dokumentoitu, vaikka
teologit, kristilliset jumaluusoppineet tahtovat väittää,ettei Apolloniosta ole
ollutkaan, vaan hänen elämäkertansa on kolmesataaluvulla keksitty muka sillä
verukkeella, että haluttiin vastustaa kristinuskoa. Hämmästyttävää.
Mitä me
nykyajan ihmiset voimme sitten Apolloniokselta oppia. Paljonkin, ja kaikista
tärkeimpiä asioita mitä elämä sisältää. Kun vertaamme vanhan ajan filosofeja
Sokrateesta, Platonia, mutta ennen kaikkea Pythagorasta ja Apolloniosta
nykyajan filosofeihin huomaamme suuren eron.
Ennen ihminen pyrki syvempään
tietoon virittämällä oman itsensä instrumentiksi. He ovat viisastuneet sen
kautta, että ovat kulkeneet tietyn puhdistuksen tien ja siten pystyneet
astumaan niiden rajoitusten yli, jotka sitovat nykyfilosofit vielä pelkästään
tämän aineellis-sielullisen tason asioita pohtimaan.
Apollonioksen elämä on hyvänä
esimerkkinä siitä mitä meidänkin tulee tehdä, jos haluamme todella viis’astua,
eikä vain viis’astella. Se mikä oli totta eilen on totta tänäänkin ja totta
vielä huomennakin.
Olen tämän esitykseni suurelta osin perustanut Pekka
Ervastin Apollonioksesta kertoviin teksteihin ja otan tähän lopuksi vielä hänen
arvionsa Apollonioksesta: ”Apollonios oli yksi noita viisaita, jotka tuhansien
vuosien ponnistusten jälkeen ovat tulleet siksi, mitä ovat.
Apollonios oli
epäilemättä korkea adepti, niin kuin me sanomme teosofisesti, ehkäpä mestari.
Hän kuului salaiseen veljeskuntaan, siihen vihittyjen piiriin, joka johtaa
maapallomme kansojen ja yksilöiden kohtaloita ja kehitystä.
Niin, hänen
elämänsä ja työnsä on yksi parhaita todistuksia niin hyvin salatieteen ja ihmiskehityksen
todellisuudesta kuin itse tuon salaisen veljeskunnan olemassaolosta.
Jospa maailmassa
esiintyisi useammin sellaisia ihmisiä kuin Apollonios Tyanalainen”!