Kun opettelin elämään, opinkin kuolemaan on viisaitten sanonta.
Tämä kuoleman opetteleminen, niin pahalta kuin tämä
sanonta saattaa nykyihmisestä kuulostaakin, on ennen kaikkea luopumista, vapautumista niistä siteistä joilla olemme itsemme niin tiukkaan köyttäneet tähän mammonan maailmaan, ettei henki tahdo enää kulkea.
Henkinen valo ja sen tuoma todellinen ilo ei ole päässyt elämäämme aurinkona valaisemaan. Emme ole uskaltaneet vielä luopua jotta luovu’uus eli luovuus meissä virtaisi.
Rakkaus eli Ra-kausi ja sen merkitys oli jo sananakin päässyt meiltä unohtumaan.
Siksi ei Lönnrot tavannut
sitä ilmeisesti runonlaulajiltakaan. Liekö Lönnrotin itsensä lisäämät ne neljä kohtaa Kalevalassa jossa sana rakkaus esintyy.
Niissäkin
tämä sana kohdistetaan muuhun kuin ihmiseen. Sanotaan: rannassa rakas vetonen eli vene, tai oltua rakas rahoihin, ole nyt rakas rekehen, kiivas kirjokorjasehen, tai Kullervo puukostaan: yksi rauta rakkautta, isän saamoa eloa, vanhemman varustamata.
Jumalainen todellinen rakkaushan vasta syntyy Kalevalan viimeisessä runossa neitsyt
Marjatasta. Ihmiset ovat eläneet
siihen asti vielä lemmen pauloissa päivätajunnassaan.
Vasta Marjatta on niin puhdas että jumalainen rakkaus voi astua jo lapsesta asti tähän
fyysiseen kehoon ja sen päivätajuntaan asti.
Tämän Marjatan pojan elämänvaiheita jatkaa sitten uusi testamentti Marian pojan Jeesuksen historiana.
Se että Marjatan pojassa syntyy Kristus maailmaan ilmenee Kalevalan viimeisessä runossa siten että kun vastasyntynyt kaksiviikkoinen poika katoaa Marjatalta ja hän
etsii poikaansa joka paikasta. Niin tähti, kuu ja päivyt tulevat häntä vastaan, joilta hän kysyy poiuttansa.
Tähti ja kuu vastaavat että:
”tietäisinkö en sanoisi, hän on minutkin luonut näille päiville pahoille.”
Vasta aurinko tietää pojan löytyvän suolta,
jossa tämä on vajonneena kainaloitaan myöten. ”Hänpä on minutkin luonut, näille päiville hyville, kullassa kulisemahan, hopeassa helkkimähän”, sanoo päivyt eli aurinko kosmisesta Kristustajunnasta,
jota tässä Marjatan poika edustaa.
Egyptissä Iisikseltäkin katosi poikansa Horus, jota ei etsinnöistä huolimatta löydy. Vasta Raan eli
auringon avulla poika löytyy deltamaan suosta vyötärystä myöten kahlaamassa.
Aurinkojumala Ra se kastaa eli ra’kastaa tulikasteellaan
meitä lapsiaan vieläkin.
Meissä jokaisessa on se jumalainen lapsi, rakkaus eli Kristus sisässämme jonka kasvaminen meissä tuo ilmaisen ilon elämäämme.
Tämän jokainen äiti voi varmaan vastaavuutena kokea lapsen synnytettyään. Lapsihan on täysin puhdas, kuin taivaasta suoraan maahan tipahtanut enkeli.
Lapset sitten perheessä kyllä kyntävät vanhempiensa kyistä peltoa pois kyistä käärmehistä eli itsekkyydestä joka on itsenäisyyden,
vapauden ja luovuuden pahin este.
Marjatan poika tuli meitä vapauttamaan tästä rajoittuneisuudesta. Henkisesti itsenäistymään. Kun itse
on näistä kyistä vapaa olemme kuin Daniel jalopeurain luolassa, toistenkaan kyyt eivät meitä enää vahingoita.
Eikä ilmaista iloa päättää
Väinämöinen ennustuksensa: Tarkoittaako se, että Ilmainen ilo on kadonnut, vaiko ettei osata ilmaista iloa.
Tässä sanonnassa on ilma joka
on älyn elementti ja ilo joka on tunnetta. Eli kun meissä äly ja tunne eli mies ja nainen kohtaavat sopusoinnussa toisensa, kummankaan pyrkimättä valtaan, eivät ne enää ole silloin ristissä eli ristiriidassa, vaan
ympyrässä jolloin syntyy ymmärrys, joka foneettisestikin on ympyrä. Silloin minäkin miehenä voin sanoa, että on olennaista että olen naista.
Silloin lakkaavat myllerrykset elämässä ja syntyy yhteinen ilo ja tasapaino näiden välille, jolloin vaakalintu valkeainen eli pyhä henki voi meihin laskeutua ja tuoda henkisen ilmaisen ilon elämäämme.
Iloitkaamme jo tämän mahdollisuuden olemassaolostakin.
Voiko tämä Kalevalan 150 vuotis juhlinta olla
siis vain menneiden luurankojen kolistelua, niinkuin se suurimmalle osalle suomalaisista tuntuu.
Ei varmastikaan. Se valtava elämänviisaus jota Kalevalaan on kätkettynä
ei vain nykysuomalaisille ole vielä paljastunut, mutta sisässään he aavistavat siinä jotain suurta olevan.
Ei sattumalta niiden maiden liput ole
sinivalkoisia, jotka länsimaiseen kulttuuriin ovat pyhissä kirjoissaan jumalaista järjenvaloa tuoneet kuten Kreikassa Prometeus, Israelissa
Jeesus Ja Suomessa
Väinämöinen. Ei varmaan sattumalta Yk:n lippu ole sinivalkoinen. Eikä varmaan sattumalta EU:n lipussa ole sinisellä pohjalla kultainen tähtiaura.
Sehän on selvä viittaus Kalevalan Pohjanneidon kehoitukseen: ”Aura kultainen kuvoa, sillä kynnät kyisen pellon, käärmehisen käännättelet.
Kultainen aura syntyy päämme ympärille kun jumalainen järki eli pyhähenki meihin laskeutuu.
Katolisissa kirkoissa neitsyt Maarialla ja Kristuslapsella
näkee monasti tähtiauran päänsä ympärillä.
Jo Rudolf Steiner sanoi aikanaan, että tuleva Eurooppalainen kulttuuri tulee olemaan Kalevalainen.
Tällä hän varmasti tarkoitti, että se tulee olemaan sellaisen viisauden täyttämä kuin mitä Kalevala henkiselle ihmiselle ilmentää.
Steiner varmasti näki sen, minkä jo Nostradamus ja HP Blavatski näkivät, että pohjolasta ja Blavatskin mukaan Suomesta tulee se valo joka pelastaa ja nostaa Eurooppalaisen kulttuurin materialismin suosta. Todellinen kristinusko lähtee
omistamisen oikeudesta luopumisella.
Väinämöinenkin vapautti Joukahaisen suosta vasta kun hän oli luopunut omistamisen halusta, siitäkin mikä
hänessä itsessään oli parasta ollut.
Kreikassa vaikuttanut Apollonios Tyanalainen sanoi jo ajanlaskun alussa rikkaalle nuorukaiselle: ”Minusta sinä et omista taloasi,
vaan talosi omistaa sinut.”
Samoin Jeesus sanoi rikkalle nuorukaiselle: ”Mene ja myy kaikki mitä sinulla on ja jaa se köyhille, ja seuraa minua.”
Näin kirjaimellisestihan emme voi sitä täällä pohjolassa tehdä. Ja siksi pitää käyttääkin vertauksissa aina tätä talonpoikaista
järkeä.
Sydämessä luopumistahan tällä luonnollisesti ensisijaisesti tarkoitetaan. Ettei materia meitä enää heiluttaisi ja juoksuttaisi, ja että olisimme
siten herroja omassa talossamme.
Kaikki ne opetukset joita saamme pyhistä kirjoista ja mytologioista ovat mitä arkisinta opetusta jokapäiväiseen elämäämme,
ja siksi Kalevalakaan ei ole mitään menneisyyttä, vaan nykyajan pätevimpiä oppaita uudenajan henkisen kulttuurin luojille.
Se kulttuuri syntyy sitä
nopeammin mitä useampi ihminen ymmärtää nämä opetukset, ja lähtee niiden mukaan elämään. Kalevalaista tietä astumaan eli viisastumaan.