Kirjailija Pekka
Ervast sanoo taivasten valtakunnan portiksi Jeesuksen 8 autuudenjulistusta,
jotka määrittelevät minkälaisia meidän tulee olla jotta hengen eli taivasten
valtakunta meille avautuu.
Ervast autuudenjulistuksia miettiessään
huomasi että ne muodostivat keskenään parit jotka yhdessä selvensivät mistä oli
kysymys.
Hän totesi kuitenkin että ne meidän raamatussamme eivät ilmeisesti
olleet ihan oikeassa järjestyksessä, vaan toinen ja kolmas olivat vaihtaneet
paikkaansa.
Etsittyään hän löysikin, toisesta
niinsanotusta alkuevankeliumista jonka Hieronymus oli kääntänyt
neljäsataaluvulla latinaksi, ne aivan oikeassa järjestyksessä.
Kirkko oli
ilmeisesti tietämättömyydessään sotkenut ne ja siten menettänyt niiden
syvällisemmän ymmärtämisen.
Nämä autuudenjulistukset neuvovat meitä
mihin suuntaan meidän tulee koulia ymmärtämystämme jokapäiväisen elämän eteen
tuomissa koetuksissa.
Jokainen kohtaaminen ihmisten ja muiden
elävien olentojen, kuin myös erilaisten asioiden kanssa on tällainen koetus meille.
Ja kun otamme elämämme vakavasti, niin
silloin pyrimme olemaan hereillä ja
tiedostamaan nämä
koetukset ja selviytymään
kaikista
kohtaamisista oikealla tavalla.
Ja koska emme aina vielä tiedä minkälainen
menettely kussakin tapauksessa on oikein, tarvitsemme näitä avainsanoja.
Ja sitten näihin sanallisiin avaimiin.
Nyt jos panette
merkille niin näistä ensimmäinen ja viimeinen kuuluvat yhteen, sillä vain
niissä sanotaan: Heidän on taivasten valtakunta, kun muissa kaikissa he tulevat
jotain saamaan. Alku ja loppu kuuluvat siten yhteen kuin avain sanassamme.
Toisessa ja seitsemännessä - Jumalan
pojathan ne ovat taivasten valtakunnan perillisiä.
3-6 Jumalan
näkeminen on suurin lohduttaja ihmiselle.
4-5 laupias huolehtii toisenkin tarpeista.
(näytä loput)
Kun pujotamme nämä julistukset kuin
helminauhaksi ja otamme tästä nauhasta keskeltä kiinni joutuvat ne pareittain
vastakkain.
Tällä tavoin evankeliumien kirjoittajan on
täytynyt asiaa katsella sillä silloin näiden parien ajatukset vahvistavat ja
selittävät toisiaan. Näistä muodostuu kuin tikapuut taivaaseen.
Tikapuut kuvaavat aina jyrkkää kovaa
ponnistusta vaativaa nousua. Mutta kun päämäärä on selvä ja puolapuut vahvat
niin nousu onnistuu, jos ”tahto” nousta on meissä herännyt.
Pekka Ervast on kääntämässään Jeesuksen vuorisaarnassa selittänyt
upeasti näiden autuudenjulistusten syvällisen merkityksen, ja joka haluaa
näihin perusteellisesti tutustua kannattaa lukea se.
Tuon ne tässä nyt hiukan toisella tavalla esiin.
Nämä autuuden
julistukset muodostavat kuin pyramidin jossa on neljä eri tasoa ja viides on
huippu, hengen valtakunnan ahdas portti.
Suuri, niinsanottu Keopsin pyramidi,
rakennettiin salaisen opin mukaan jo kymmeniä tuhansia vuosia sitten vanhan
ajan vihkimysmenoja varten.
Täällä pyramidi mysteerio-koulussa ihminen myös
viiden vihkimyksen eli askeleen kautta saavutti inhimillisen
täydellisyyden
eli viis-astui.
Tietämättömyyshän on suurin este tiellämme.
Nämä tasot kuvaavat ihmisen alemman
olemuspuolen prinsiippejä joiden puhdistamiseksi nämä autuudenjulistukset ovat
annetut.
Puhdistuksen tie jokaisen on kuljettava, joka haluaa syvempää tietoa
elämästä saada. Tietoon ei ole turvallisia
oikopolkuja.
Alimpana meissä on tämä aineen eli
mammonan maailma. Tämä taso voitetaan kun meistä tulee oikeamielisiä
köyhiä.
Ja mitä se tarkoittaa ?
Se tarkoittaa sitä että mielessämme luovumme
omistamasta mitään, niin mammonakin päästää pikkuhiljaa otteensa meistä.
Näin
oikea mielen asenne omistamiseen vapauttaa meidät aineellisuuden synnyttämästä
kahleesta: köyhyyden pelosta, joka on rikkauden himoakin pahempi asia.
Omistamisen oikeus se totuudenetsijääkin
vielä pisimpään kahlitsee, ja sehän ei ole mammonan määristä riippuvainen asia.
Omistamisen oikeudesta ne suurimmat ristiriidatkin ja sodat syntyvät.
Sanotaankin että vanhassa liitossa vaadittiin oikeuksia, uudessa niistä
luovutaan.
Oikeuksista luopuminen tekee meistä
oikeamielisen eli oikealla tavalla köyhän (näytä) ja sen myötä rauhan
rakentajan.
( piirrä ) Näin ponnistamme irti mammonan maailman vetovoimasta,
joka on ensimmäinen ja tärkein askeleemme henkisellä tiellä.
Siinä onnistuessamme olemme suuren
valtakunnan hallitsijoita. Silloin olemme todellisesti rikkaita, silloin myös
mammonan maailma meitä palvelee. Siitä on tullut
silloin
astinlautamme.
Meistä tulee silloin myös todellisia alkemistejä: muutamme
lyijyn kullaksi.----
Toinen taso eli eetterimaailma on voimien
maailma, jolta käsin saavat voimansa fyysisenkin maailman tapahtumat.
Tapio
Rautavaara ihmettelee laulussaan kun niin outo voima sodat esiin marssittaa.
Niin kauanhan ne voimat ovat outoja kun emme
niitä itsessämme tunnista ja hallitse.
Omassa maailmassammekin on niin kauan
ristiriitaa ja sotaa kun suostumme sotimaan.
Meitä suututetaan niin kauan kun suostumme suuttumaan.
Lempeydellä voimme rauhoittaa raivoavan
ihmisen niin itsessämme
kuin muissakin.
Lempeys on
aktiivista rauhanrakentamista (näytä) joka saa voimansa anteeksiannosta. Senhän
me jokainen olemme kokeneet.
Lämpö, lempeys on suurempi voima aina kuin
jäätävä myrsky. Muistattehan tarinan päivänsäteestä ja tuulesta jotka kävivät
kilpasille kumpi saa riisuttua turkin ihmiseltä.
Mitä kovempana myrskynä tuuli
yritti sitä tiukempaan vain veti ihminen turkkia ympärilleen. Päivänsäde
lämmöllään hetkessä vapautti hänet siitä.
Tämä lempeys joka ilmenee lämpönä tulee
sydämestämme,
puhtaasta sydämestä. (
piirrä )
Sydämestähän tulee
ulos myös kaikenlainen paha:
pahat
ajatukset, pilkka, vääryys, kierous ym. jotka johtuvat alemmasta itsestämme,
itsekkyydestämme.
Tästähän meidän tulisi pystyä luopumaan,
jotta lempikin muuttuisi meissä puhtaaksi rakkaudeksi.
Mutta luopumisen me
koemme yleensä menetyksenä, monasti kipeänäkin, jota seuraa suru ja murhe,
etenkin menetettyämme läheisen omaisen.
Itsekkyydestä luopuminen eli sydämen
puhdistaminen ei tee tässä suhteessa poikkeusta. Me koemme aluksi tyhjyyden
tunnetta ja hiljaista murhetta, sillä ne elementtaalit joita olemme itseemme
haluillamme ja tottumuksillamme synnyttäneet eivät helpolla luovu
olemassaolostaan.
Kuolema tuottaa aina surua ja murhetta.
Mutta tästä
murheesta vapauttaa meidät armelias lohduttaja ajatus. ( piirrä ) Ajatus
joka saa sydämen ymmärtämään ettei sen mistään todellisesta tarvitsekkaan
luopua, vaan ainoastaan harhasta joka on kahlinnut tajuntaa ja estänyt sitä
totuutta eli Jumalaa näkemästä.
Nähdä Jumala ei kuitenkaan ole sama kuin
jonkun filosofisen totuuden ymmärtäminen, vaan se on elämän hengen eli totuuden
elämän, rakkauden, persoonallista kokemista.
Silloin myös olemme saavuttaneet
sen elävän veden lähteen, sen oikeamielisen kirkkaan
elämänkatsomuksen
joka voi polttavan janomme sammuttaa.
Silloin olemme laupiaita armeliaita
samarialaisia joilla on aina mukana elävää vettä tarjolla niille jotka
harhailevat tietämättömyyden erämaassa, elämää janoten, mutta vailla tietoista
suuntaa sen lähteelle.
Sanonta että tietäminen on taitamista,
käsittämistä, oikeamielistä tekoa täällä mammonan maailman parissa;
tämän nämä autuudenjulistukset jo
järjestyksellään osoittavat.
Ennen aina ihmettelinkin miksi tämä
oikeamielinen on kahteen kertaan näissä julistuksissa.
Jeesus on halunnut ilmeisesti painottaa sen
seikan tärkeyttä, että sydämen ja pään yhteistyö ei onnistu ellei käsi ole
valmis toteuttamaan sitä täällä aineen maailmassa asti.
Siksi voimme vetää näiden tasojen välille
yhdis
tävän viivan.
----
Tässä on nyt
yhdellä tavalla esitettynä Jeesuksen antama kuva siitä minkälaisia meidän tulisi
olla jotta omaisimme avaimen hengen valtakuntaan.
Jokapäiväisessä elämässähän nämä kaikki
tasot toimivat meissä hienosti yhteistyössä kun emme vain anna minkään tason
päästä alistamaan ja hallitsemaan muita. ----
Nyt moni saattaa ajatella että tämä mitä
Jeesus näin on esittänyt ainakin minun osaltani on mahdotonta, minusta ei
tällaista pyhimystä veistetä kirveelläkään.
Kuitenkin jokainen meistä on jo veistämässä
näitä tasoja itsessään. Jokainen etenee omalla vauhdillaan.
Toinen huhkii urakalla
toinen tuntivauhdilla. jotkut pitävät ruokatuntia ja osa on sairas- tai
vuosilomalla. Mutta työsuhde säilyy.
Työttömyyttä ei tällä työmaalla esiinny, ja
työt edistyvät yleensä piirrustusten mukaisesti. Työ tekijäänsä opettaa, mutta
jos tulee kiperiä paikkoja voi aina pyytää mestarilta neuvoja.
Kuva 12. Ja meillä jokaisellahan on
työnjohtajamme, jota ainakin minun nuoruudessa sanottiin mestariksi.
Tämä
mestari näkymättömissä aina seuraa työtämme ja auttaa jos hänet apuun kutsumme.
Kalevalassa Ilmarinen on hyvä esimerkki
tästä korkeamman minän kanssa tapahtuvasta yhteistyöstä puhdistuksen tiellä.
Yksin emme tällä työmaalla siis ole. Yksinäisyyden tunne johtuu vain tajuntamme
rajoittuneisuudesta.
Mitä vapaampi se on, sitä enemmän meillä on kontakteja
itseemme kuin ympäristöömmekin. ----
Jos täältä taivasten valtakunnan portista
suuntautuisi ennen aikojaan liian voimakas
valonsäde
persoonallisuuteemme, valaisisi se ja poistaisi ja polttaisi kaiken pimeyden ja
pahan kahleet välittömästi ympäriltämme.
Meille tapahtuisi sama kuin perhosen
toukalle jolta katkottaisiin esteet ettei sen tarvitsisi omin ponnistuksin
kuoriutua.
Siitä tulisi lentokyvytön. Siksi luonto suojaa meitä ennenaikaiselta
valaistumiselta, eikä ole viisasta mennä itse tiirikoimaan porttia.
Mekin saamme kerran nousta perhosen tavoin
siivillemme, kun olemme kahleistamme ponnistelleet irti ja kasvattaneet
sellaiset ominaisuudet itsessämme jotka maan vetovoimasta vapauttavat.
Muistan kun omat pojankoltiaiseni
rakastuivat ensikertoja , niin heistähän tuli kuin pieniä enkeleitä entiseensä
verrattuna jalat oli selvästi irti maasta. Niin suuri vaikutus sillä oli
alempaan luontoon.
Eräs vanha ystävämme vielä
kahdeksankymppisenä sai kokea lähes pakahduttavan autuaallisia rakkauden
tunteita taivasten portinraosta tulleista säteistä.
Tämä taivaallinen ilo, onni
ja autuus on meitä jokaista odottamassa kun vain poistamme esteet itsestämme
sen tulemiselle.
Jumalainen puolemme
kärsivällisellä innolla odottaa sitä päivää jolloin se saa ottaa
meidät syliinsä ja
herättää meidät tästä unestamme.
Tämä oma epätäydellisyytemmehän on se
metalli josta taivasten valtakunnan avain taotaan.
Alasin on jokapäiväinen
elämämme, josta juuri olette tunnin taas täällä
viettäneet ja toivottavasti hyvin avaintanne takoneet.